Professor i leg forelæser om legens poesi

Helle Marie Skovbjerg holder sin første officielle forelæsning som professor på Designskolen Kolding tirsdag den 1.maj. Den kommer blandt andet til at handle om de mange poetiske perspektiver, der findes i leg.

”Designskolen har sans for det poetiske og det sanselige og for, at der sker ting, man ikke lige havde forestillet sig. De studerende er rigtigt gode til at designe til den uforudsigelighed, som er en væsentlig del af leg. Samtidig har deres tilgang til design et stærkt fokus på det, jeg vil kalde ’den kloge hånds arbejde’. Leg handler netop tit om, at man får noget i hånden og så undersøger det.”
Ordene kommer fra Helle Marie Skovbjerg, nyudnævnt professor i Leg på Designskolen Kolding. Tirsdag den 1. maj holder hun sin officielle tiltrædelsesforelæsning på skolen under titlen: ’Play moods – A language for play experiences’:
”Når du leger, lærer du noget om at være menneske og om en måde at være i verden på. For eksempel ligger der i den vilde leg en masse drivkraft, vi voksne også kan lære af. Leg betyder opfindsomhed og kreativitet og en evne til at vende tingene på hovedet, og det potentiale kan virksomheder og organisationer også klart udnytte,” siger professoren.

Fra teori til design
Gennem sin tidligere akademiske karriere har Helle Marie Skovbjerg arbejdet med at omsætte observationer af leg til teori. En tilgang, hun har taget med sig ind i det nye professorat:
”De teoretiske overvejelser skal kunne operationaliseres direkte ind i designbeslutninger. Min forskningspraksis er ikke sådan en hvor jeg sidder inde på mit kontor, men derimod er jeg hele tiden dybt forankret i den faktiske udfoldelse af legen. På den måde bliver det også nemmere at designe,” forklarer hun om sit nye virke på Designskolen.
Hele arrangementet varer tre timer. Efter Helle Marie Skovbjergs forelæsning bliver der budt på et mindre traktement, hvor smagsløgene får lov til at lege. Hernæst får adjungeret professor ved Designskolen Kolding, Tilde Bekker, lov til at hoppe op på talerstolen med sin tiltrædelsesforelæsning om ’Designing for open-ended play.’ Arrangementet slutter klokken 16.15. Ønsker man at høre mere om Helle Marie Skovbjerg, kan man lytte til Podcast her

Fakta om arrangementet:
Tiltrædelsesforelæsning v. professor Helle Marie Skovbjerg og adjungeret professor Tilde Bekker: The Value of Play
Fri adgang
Tirsdag den 1. maj 2018 Klokken 13:15 – 16:15