Rektors nyhedsbrev 12. juni 2020

(English below)

Kære studerende og ansatte

Hvad er det, der venter på den anden side?
For nogle er studietiden ved at nærme sig sin afslutning, for andre venter et nyt semester. Uanset ståsted håber jeg, der er inspiration at hente, når Katrine Kjær Nielsen fra De Studerendes Råd og jeg selv i vores sidste online-snak på denne side af sommerferien taler om overgangen fra skole og uddannelse til arbejdsmarkedet og til livet efter uddannelsen. Hvilke forventninger er der for eksempel til det første job? Står mulighederne mål med ambitionerne? Og hvordan italesætter man det, man kan, og bringer sig selv i spil? Vi er begge to ret enige om, at det gælder om at møde verden med et åbent sind.

Mission accomplished!
Vi ved det godt, men jeg siger det lige igen: Akkrediteringsrådet har pr. 9. juni 2020 tildelt Designskolen Kolding en positiv institutionsakkreditering.

Det betyder, at vi lever op til en række standarder for relevans, vidensbasering, niveau, tilrettelæggelse og et velfungerende internt kvalitetssikringssystem. Og med en positiv institutionsakkreditering får vi fremover ansvar for og frihed til selv at fastsætte et system, der sikrer kvalitet og relevans af vores uddannelser og flere muligheder i forhold til blandt andet at oprette nye uddannelser og justere de eksisterende.

Det er glædeligt, at også Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) har fået en positiv akkreditering. Dermed når alle tre kunstneriske videregående uddannelser sammen en vigtig milepæl.

Som Akkrediteringsrådets formand Per B. Christensen formulerer det:

”På nogle områder udgør de kunstneriske institutioner deres egen særegne genre inden for den videregående uddannelsessektor, men altså ikke mere særegen end at de kan vurderes inden for akkrediteringssystemet på lige fod med alle andre institutionstyper.”

Mange hilsner
Lene

Dear Students and Staff

What's waiting on the other side?
For some the student years are nearing the end, for others there’s a new semester around the corner. Regardless of your situation, I hope you can find inspiration in the final online talk before the summer holiday between Katrine Kjær Nielsen, Chairman of the Student Council, and myself. We zoom in on the transition from school and education to job market and work life. What can you expect of your first job? Do the possibilities match your ambitions? And how do you communicate your skills and competences in the best way? We both agree that you need to meet the world with an open mind.

Mission accomplished!
We said it once, but I'll gladly say it again: As of 9 June 2020 Design School Kolding has been granted a positive institution accreditation by the Danish Accreditation Council.

This means that we comply with a number of standards for relevance, knowledge foundation, level, organisation and a well-functioning internal quality assurance system. A positive institution accreditation gives us the responsibility and freedom to define our own system of how we ensure the quality and relevance of our programmes. It also increases our options of setting up additional programmes or adjusting existing ones.

We’re pleased that the Aarhus School of Architecture as well as The Royal Academy of Fine Arts (KADK) has also been granted positive accreditations. This means that all three institutions within the Fine Arts reach an important milestone together. In the words of Per B. Christensen, Chairman of the Accreditation Council:

”In some ways, the Fine Arts institutions represent a distinctive genre in higher education. However it turns out that distinction does not mean they cannot be assessed within our current accrediation system just like all the other types of institutions.”

Best regards,
Lene

I no longer wish to receive this newsletter.

- - - This is a test version of the newsletter. - - - --25d07c127e02c7cdb7f10d448c8a99cd-- --d3838c614075528641785fa9a6f2e3ef--