Afgangsudstilling 2021

Verden er i forandring som aldrig før. Pandemien har accelereret en digital udvikling og en strøm af ideer. Vi leger, lærer, eksperimenterer. De store samfundsmæssige forandringer har blotlagt designfagets potentialer – ikke mindst potentialet til at skabe og til at omforme verden omkring os. Men hvordan gør vi det klogt?

Det korte svar er: med designere. Verden har aldrig haft mere brug for Designskolen Koldings designere – og heldigvis har verden aldrig været mere klar til dem! Designerne har de kompetencer, som er så afgørende og efterspurgte netop nu. De kan løse komplekse udfordringer, de kan samarbejde, og de kan lede i en foranderlig verden. De kan sætte handling bag ord som grøn omstilling, fællesskab, kreativitet. Og med ét er det som om, vi kollektivt forstår værdien af lige præcis det.

Derfor hedder Designskolen Koldings Afgangsudstilling 2021 TRANSFORM. Fordi det er dét årets afgængere kan. Fordi det er dét, designere gør. Fordi det er nu, vi sammen skal skabe fremtiden!

Afgangsudstillingen skal vokse ud af og ind i en af Staldgårdens rå bygninger på Koldinghus slotsbanke. Som et værksted og et mødested der på én gang rummer fortællingen om byens håndværk- og designtradition og visionen for den.

Godt 100 bachelor- og kandidatprojekter vil være udstillede side om side og afspejle proces, produkt og progression. Æstetik og funktion. Mission og ambition. Med udstillingen vil de nye designere udfordre publikum på deres forestillinger om verden og vise eksperimentets betydning for at skabe forandring.

Udstilling på Staldgården
Årets afgangsudstilling åbner fredag den 3. september kl. 15.00 og er åben for publikum frem til 5. december 2021.

Udstillingen kan opleves på Museum Kolding, Staldgården 1, 6000 Kolding og er åben alle dage kl. 10.00 - 17.00

Tak
Designskolen Kolding ønsker at takke 15. Juni Fonden, Augustinus Fonden, Den Faberske Fond,
Tage Vanggaard og Hustrus Fond. og Kolding Kommune for støtte til udstillingen samt ikke mindst Museum Kolding for samarbejde og udlån af lokaler.

TRANSFORM

Udstillingskatalog afgang 2021

Afgangsprojekter 2021

Vaccinema - modeprojekter for bachelorer og kandidater