A home is a home is a home

Hvad gør et hjem til dit hjem?

I det 21. århundrede er 'hjem' blevet mere hybridt, mobilt og globalt. Mange har et hjem i konstant bevægelse og en digitalt mættet livsstil har medført, at vi er nødt til konstant at være "til stede", uanset hvor vi befinder os. Men hvor føler vi os hjemme? Og hvordan?

Designskolen Kolding præsenterer 'A home is a home is a home' ved Milan Design Week 2019. Via interviews med forskellige mennesker, der lever et nomadisk liv eller er flyttet mange gange, søger projektet at undersøge, hvordan vores ejendele kan hjælpe med til at skabe følelsen af 'hjem'.

Med afsæt i en række workshops udført af smykkedesigner Yuka Oyama, har studerende fra Designskolen Kolding designet tre skulpturer med dertilhørende accessories, der hver især fortæller en historie om tre udvalgte personer.

Installationerne skaber en scene, hvor man har mulighed for både at være aktør og beskuer på samme tid. Vores ejendele har ikke kun en funktionel værdi, men giver os også en følelse af tryghed – en identitet. Det gør sig særligt gældende for smykker. Et smykke er en slags biografi, der kortlægger bærerens historie, hvor det kommer fra, og hvor det er på vej hen.

I en tid, hvor ressourcemangel og klimakrise kræver både nytænkning og grøn bevidsthed, peger udstillingen på, hvordan en undersøgelse af, hvordan genstande giver emotionel værdi, kan bruges til at udvikle meningsfuldt design. Det betyder bl.a., at man som studerende – både i projektet og på Designskolen Kolding generelt - gør et stort feltarbejde forud for en designproces for både at blive klogere på menneskers behov og relationer, og for at finde ud af, hvad der skal til for at sikre værdi og levetid i designet.

Praktisk

Hvor?
Ventura Future, Via Tortona 54, Milan

Hvornår?
9. - 14. april 2019

Åbent alle dage 10.00 - 20.00 på nær søndag, hvor udstillingen er lukker kl. 18.00.
Onsdag er der åbent til kl. 22.00

Følg med

Følg rejsen på Instagram under @a_home_is_a_home_is_a_home

Milan Design Week

Designskolen Kolding har været med under Milan Design Week siden 2012. De første år med et udstillingskoncept bestående af 7 containere, der blev indrettet af nyuddannede designere. De seneste år har der været fokus på både bæredygtighed og leg med skabelsen af et klassisk supermarked fyldt med spins over kendte prototyper, udformet og produceret af spildprodukter fra virksomheder. Udstillingen Super Supermarket blev nomineret til en Milan Design Award og udvalgt til ”must-see” af udstillingsarrangørerne.

Sidste år inviteredes besøgende ind i 'The Play' - en sanseudstilling med fokus på leg og kreativitet. Udstillingen var en del af Designskolen Koldings promovering af verdens første legeuddannelse 'Design for Play'. 'The Play' blev shortlistet til en Milan Design Award.