Design møder sci-fi

75 kandidatstuderende fra Designskolen Kolding har været på en rejse ind i fremtiden og tilbage igen og mødt menneskelige energikraftværker og bioniske organismer

Fredag den 7. februar markerede kulminationen på en to uger lang designrejse for 75 danske og internationale studerende på Designskolen Koldings kandidatuddannelse, som har deltaget i skolens årlige DesignCamp. Rejsemålet var noget så eksotisk som mulige fremtider for derfra at få et andet blik på, hvordan vi kan løse nutidens udfordringer med design.

Afsættet var digitalisering og industri 4.0, og skolen havde derfor inviteret de fire virksomheder Re-Circle Hub, Leap Technology Aps, Nord Modules A/S og Danish Wind Power Academy Aps med på turen for sammen at skabe relevante fremtidsscenarier for virksomhedernes teknologier, herunder robotteknologi, sensorer, cyber-sikkerhed og data tracking. Og med korte film og procesposters viste de studerende deres designløsninger frem på campens sidste dag.

Menneskelige kraftværker
Blandt andet har én gruppe kigget i krystalkuglen for virksomheden Leap Technology og ved hjælp af spekulativt design og designfiktion set en verden, hvor hårde materialer ikke længere findes, og hvor vi ikke kan bero på energi fra vindmøller og solceller. Her er energi blevet en hardcore valuta – på godt og ondt. På basis af et stykke elastisk materiale af silikone og kulstof har de studerende set en mulighed for at integrere virksomhedens sensorteknologi i beklædning og direkte på huden og måske endda i flydende form inde i selve den menneskelige krop for at udnytte den energiproduktion, som finder sted, når vi bevæger os – ultimativt helt ned på celleniveau.

Bag fortællingen og designet står Emil Østergaard, Sarah Alsing, Elena Werr, Sarafina Andersen, Freja Hørberg og Petra Vicianová.

Sarafina Andersen fortæller, at arbejdet med visionært design har åbnet en ny verden for hende:

- Det har givet design et nyt perspektiv for mig. Og det har været meget motiverende og inspirerende at møde eksperter, som har været både videnskabelige og vilde. Vi har virkelig kunnet slippe fantasien løs.

For Alan Poole, General Manager hos Leap Technology, har deltagelsen i campen været lidt som at komme hjem. Han er oprindeligt uddannet designer, men har i mange år arbejdet fokuseret med teknologiudvikling:

- Campen har åbnet mine øjne for vigtigheden af empati. Min virksomhed arbejder med intelligent teknologi - og empati har et mekanisk element i sig, som vi har fokus på, fx i forhold til hvordan flader interagerer med flader, og hvordan noget bøjer og drejer. Men designerne har i den grad understreget betydningen af menneskelig interaktion og empatien i mødet mellem menneske og teknologi. Så det vil jeg tage med mig!

Fremtidens nye organismer
En anden gruppe, bestående af Antonio Fedder, Eszeter Eva Smid, Eun Sun Park, Peiyan Li, Katrine Kjeldsen og Josephine Falberg, har skabt et scenarie, hvor elektroniske devices fusionerer med naturlige materialer og bliver til nye organismer, BLOb – Bionic Large Objects, som kan indgå i helt nye kredsløb.

Antonio Fedder fra Tyskland beskriver det relevante i at arbejde med scenarier:

- De gør det muligt for os at skabe løsninger på problemerne, før de opstår. Fx at vi mennesker en dag kan gå hen og dø af sorg over at miste vores elektroniske devices.

Gennemgående for alle campens scenarier er, at de er skabt med udgangspunkt i bæredygtighed, social inklusion og kreativitet, som repræsenterer Designskolen Koldings strategiske fokusområder og relaterer sig til FN's verdensmål.

Designeren som historiefortæller
Barnabas Wetton er mangeårig underviser på Designskolen Koldings DesignCamp, og ifølge ham er designeren en vigtig medspiller i skabelsen af vores fælles fremtid:

- På denne DesignCamp har vi i højere grad end tidligere frigjort os fra forestillinger om specifikke kundesegmenter osv. Vi har turdet arbejde med visionært design – båret af indsigt og empati og af teknologier, som kan være med til at løse de problemer, som vi står overfor. Dermed er vi med til at give virksomheder og samfund en retning at pejle efter. Med historiefortælling kan vi skabe de visioner, som kan forme vores fremtid. Og designere er exceptionelt gode til at fortælle historier.

Fakta om DesignCamp
Designskolen Koldings DesignCamp har siden 2009 stået som en internationalt anerkendt udviklingsplatform for at skabe nye og innovative designkoncepter. Over en periode på to uger samler den danske og internationale kandidatstuderende, virksomheder, designere, forskere og andre med interesse for design omkring en intens designproces, som munder ud i konkrete løsninger på reelle udfordringer. DesignCamp2020 var arrangeret i samarbejde mellem Designskolen Kolding og D2i - Design to innovate.