Designskolen får ny rektor

Det bliver en af Danmarks førende eksperter i kreativitet, som fra årsskiftet skal lede Designskolen Kolding

Med mere end 200 videnskabelige artikler bag sig og et hav af bøger, debatindlæg og interviews samt en række bestyrelses- og rådsposter, er 46-årige Lene Tanggaard en af dem, der bliver lyttet til, når det drejer sig om læring og kreative processer. Fra 1. januar skal hun stå i spidsen for Designskolen Kolding og afløser dermed Elsebeth Gerner Nielsen efter 12 år på posten.

- Designskolen Kolding får en ambitiøs og visionær rektor, som jeg er sikker på, kan videreudvikle og udfordre skolens vision og sikre målsætningen om at være et internationalt talentværksted for udvikling af dansk design, siger bestyrelsesformand for Designskolen Kolding, Merete Due Paarup.

Som rektor for Designskolen Kolding kommer Lene Tanggaard til at varetage den daglige ledelse af skolen og dermed spille en central rolle i at styrke og udvikle skolens uddannelser, videngrundlag og samarbejder med det omgivende samfund.

Forskning vi kan lære af
Lene Tanggaard er professor i pædagogisk psykologi og kommer fra en stilling som viceinstitutleder ved Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet. Siden hun blev uddannet cand.psych. fra Aarhus Universitet i 2000, har hun primært forsket i kreativitet, læring og innovation. Gennem bevillinger fra en række store fonde har hun bl.a. undersøgt psykologiske fænomeners opståen, udviklet nye, kreative undervisningsforsøg, analyseret initiativer i uddannelsessystemet og anderledes organisations- og ledelsestilgange i dansk industri.

Som den yngste danske kvinde nogensinde blev hun i 2008 udnævnt professor, 34 år gammel.

En stærk formidler
Lene Tanggaard har udgivet en lang række bøger om kreativitet – blandt andet bestselleren ”I bad med Picasso – sådan bliver du mere kreativ” sammen med iværksætter Christian Stadil. At kommunikere videnskab i øjenhøjde er en af hendes store forcer, og hun har modtaget prisen som årets forfatter ved Aalborg Universitetsforlag i 2009, Nordjysk Universitetsfonds Innovationspris i 2012 og i 2015 Gyldendals Formidlingspris sammen med sin tidligere kollega Svend Brinkmann.

- Jeg er sikker på, at Lene Tanggaard med sine kommunikative evner, sin viden om kreativitet og innovative processer, sin evne og optagethed af at spotte og udvikle talentet og ikke mindst sit indgående kendskab til uddannelse og forskning er den helt rigtige til at sætte retning for Designskolen Kolding, pointerer Merete Due Paarup, som også fremhæver Lene Tanggaards mangeårige erfaring med at samarbejde med virksomheder.

Designskolen Kolding har et bredt samarbejde med både erhvervsliv og offentlige virksomheder og henter omkring to tredjedele af sin indtægt fra finansloven og resten i form af ekstern finansiering fra både virksomheder og offentlige institutioner. De eksterne samarbejder er afgørende for at sikre relevans i skolens uddannelser og for at styrke og opbygge videngrundlaget.

Lene Tanggaard tilknyttes Designskolen Kolding den 1. november 2019 og overtager rektorposten ved årsskiftet, hvor Elsebeth Gerner Nielsen giver depechen videre.