Hvordan gør vi os selv overflødige?

Author
Designskolen Kolding
Year of publication
2018

Designere og personale på en specialskolen Marielund har udviklet et redskab, der hjælper børnene til at udtrykke sig, nemlig en kasse med tyve ting, som skal få børnene til at tale om følelser. Et kristtjørnblad, en skinnende kugle, noget blødt, noget hårdt, og ideen er, at børnene skal bruge tingene til at fortælle de voksne om det, de tænker på, og hvad de føler. For eksempel som da et barn valgte kristtjørn og sandpapir fra kassen til at italesætte sine følelser i forbindelse med skift til et ny klassetrin: ”Alt går i gang med af kradse, man føler ikke det er rart, når man ikke er vant til det.”

Kassen er udviklet af designere i Laboratoriet for Social Inklusion i samarbejde med personalet på Marielundskolen i Kolding, en specialskole med udsatte elever, der har brug for et særligt imødekommende læringsmiljø.

Rapporten beskriver projektet, som er støttet af VELUX FONDEN; en almennyttig fond, der støtter videnskabelige, kulturelle, sociale og miljømæssige formål.