Fonden for Fynske Bank priser Vielgut

Designskolen Kolding hædres for at være med til at starte Danmarks første socialøkonomiske pop-up butik

Med adresse i gågaden i Kolding slog Vielgut Studio i december 2018 dørene op til et nyt og enestående tiltag: Danmarks første pop-up butik med socialøkonomiske varer på hylderne. I julemåneden solgte borgere og medarbejdere, tilknyttet lokalt forankrede socialøkonomiske tiltag, kunsthåndværk og design med en ’vielgut’-fornemmelse i tilskud.

Vielgut Studio, der blev etableret af Huset Venture Kolding og Designskolen Kolding i samspil med syv andre socialøkonomiske virksomheder og kommunale værksteder i Kolding, modtager nu et kæmpe skulderklap for sit enestående arbejde. Fonden for Fynske Bank i Trekantområdet hædrer Vielgut for ”sit virke og engagement”, som Morten Skov , filialdirektør i Fynske Banks Kolding-afdeling udtrykte det ved prisoverrækkelsen:

- Vielgut Studio giver mulighed for, at personer uden for arbejdsmarkedet, kan arbejde med noget, der giver mening, glæde og stolthed – og skaber tilknytning til arbejdsmarkedet. Vielgut Studio har fungeret som fælles platform - ikke bare for kompetenceudvikling, salg af varer og dertil hørende læring. Men også for vidensdeling og netværksdannelse blandt de deltagende aktører. Det handler om bæredygtig forretningsudvikling, social inklusion og samfundsmæssig ansvarlighed, sagde han.

Det var en meget ydmyg og meget glad rektor for Designskolen Kolding, Elsebeth Gerner Nielsen, der onsdag fik overrakt "Fonden for Fynske Bank Prisen" og 100.000 kroner i overværelse af 300 tilskuere til Fynske Banks aktionærmøde i Fredericia Idrætscenter:

- Mange af de jobs, som vi kender i dag, vil forsvinde. Derfor er det så afgørende, at vi konstant arbejder med at skabe et mere rummeligt arbejdsmark. At vi ser det som en del af at være et samvittighedsfuldt menneske og en samvittighedsfuld virksomhed – at være med til at skabe arbejde til alle. At være med til at sikre, at alle mennesker føler sig inkluderet i samfundet.

Vielgut Studio ligger i forlængelse af Koldings bestræbelser på at være foregangskommune, når det gælder socialøkonomi. Kolding ønsker at sætte handlig bag ordene om i langt højere grad at kunne genbruge materielle og menneskelige ressourcer, og dermed sætte handling bag FN’s Verdensmål nr. 8 ’Anstændige jobs og økonomisk vækst’.

- Projektet har kun kunnet lade sig gøre, fordi vi har til huse i Kolding, som har gjort socialøkonomi til et stort satsningsområde. Jeg vil derfor gerne sige tusind tak til kommunen for dens store opbakning, også økonomisk. Tak til Socialøkonomi-, Handicap og- Hjælpemiddeludvalget, ved formand Benny Dall, sagde Elsebeth Gerner i sin takketale og fortsatte:

- Ligeledes mange tak til Huset Venture, som har stor erfaring med at arbejde med udsatte grupper. Og tak til de mange medarbejdere på Designskolen Kolding, som var med til at designe en meget smuk butik med en æstetik, der understregede – at her solgte vi noget, som var værdifuldt.

At projektet har betydet noget for deltagerne, vidner udsagn som disse om:

- Når man laver noget til butikken glemmer man ens egne problemer og bliver ikke træt.

- Det bedste er at mange mennesker er blevet glade – alle har fået erfaring ud af det.

- At føle man gør noget vigtigt!

Prisen er på 100.000 kr. og den gives til styregruppen for Vielgut Studio. Styregruppen består af Designskolen Kolding og Huset Venture Kolding.

Pengene skal bruges til at videreudvikle og forny konceptet for Vielgut på basis af de foreløbige erfaringer, initiativtagerne har gjort.