Design fremtiden - med mad!
I projektet ’Dreaming of the Food’ture’ skal eleverne udforme en række mulige fremtidsscenarier, hvor mad, design og problemløsning går op i en kreativ enhed. Samtidig skal projektet vise eleverne, at design kan være den enkeltes nøgle til at løse verdens udfordringer og få afgørende indflydelse på fremtiden – noget, som vi ved, at mange unge har et brændende ønske om.
Hvem kan deltage?
Projektet er en del af det landsdækkende event Forskningens Døgn under Uddannelses- og Forskningsministeriet og tilbydes til STX, HF, VUC, højskoler og andre interesserede.
Det er ganske gratis og kan gennemføres alene eller i grupper som en del af undervisningen i fag som fx billedkunst, design, samfundsfag og innovation.
Hvornår?
Projektet består af tre øvelser og kan planlægges frit i perioden 23.-30. april 2021.
Tilmelding senest 23. april 2021.
Følg med på Instagram
Projektmenu med tre 'retter'
Øvelse 1: Forret
Først serveres forretten, som handler om at udvælge en råvare eller ingrediens, og derefter gennemanalysere den for at opdage og dokumentere alle dens kendte og ukendte egenskaber og muligheder.
Øvelse 2: Hovedret
Derefter smides alle vidensingredienserne i gryden og omsættes til et scenarie, der kan være med til at løse en af fremtidsudfordringerne.
Øvelse 3: Dessert
Til sidst sættes den visuelle kreativitet i sving, hvor projektet konceptualiseres og finder sit udtryk i billeder, film, animationer, tekst, collager eller performances.
Online udstilling
Alle de inspirerende resultater og udtryk vil blive delt som en fælles online udstilling på sociale platforme, som Designskolen Koldings hjemmeside og Instagram til gensidig beundring og inspiration. De bedste og mest kreative løsninger bliver belønnet med præmier.
Præmier
Præmier
Designerkøkkenet er åbent
Det handler blandt andet om analysemetoder og processer for brainstorming og kreativ problemløsning. Og faktisk er denne videndeling et af hovedformålene med projektet.
- Vi vil gerne vise eleverne, at det at arbejde med design og designmetoder kan være adgangskortet til at blive en af fremtidens problemløsere og dermed få indflydelse på planetens skæbne. Og det ved vi, at den unge generation gerne vil tage ansvar for, siger designer og projektansvarlig Anna K. Kersig.
- Design er meget mere, end eleverne måske tror – det er fremtid, eksperimenter og modet til at fejle og blive bedre. Og så er det noget, vi er utroligt dygtige til i Danmark, og som er med til at løfte mange af vores virksomheder op i den internationale elite. Derfor vil vi gerne inspirere lærerne på danske ungdomsuddannelser til at indarbejde design i deres undervisning.
Det får I ud af projektet
- Hands-on arbejde med designtænkning – et område, som fascinerer mange unge.
- Adgang til ressourcer, udviklet af designere og kapaciteter fra Designskolen Kolding, herunder skolens designmetodologi og redskaber, præsenteret gennem film og små forelæsninger samt skabeloner og grafiske redskaber.
- Mulighed for løbende hjælp og sparring fra projektledere og andre kapaciteter fra Designskolen Kolding.
- Mulighed for, at jeres elever udstiller design på egne og andres platforme, herunder Instagram og Designskolen Koldings hjemmeside.
- Mulighed for efterfølgende at bruge undervisningsmateriale og resultater i andre projekter.
Så nemt er det at deltage
- Tilmeld dig med din klasse her på siden senest 23. april 2021.
- Du modtager undervisningsbrief og får adgang til materialet før den 23. april.
- Projektportalen med undervisningsmaterialer åbner den 23. april for lærere og elever. Arbejdet uploades løbende med hjælp fra Designskolen Kolding.
- Den 30. april præsenteres resultaterne på Instagram og Designskolen Koldings hjemmeside.
- Alt undervisningsmateriale og resultater er frit tilgængeligt herefter.
Tilmelding
Mad er en universel udfordring - og glæde
- Fødevareindustrien er en af verdens største industrier, og udfordringen i at mætte fremtidens mange milliarder munde på en bæredygtig måde, er gigantisk. Men samtidig er mad noget, vi alle har en relation til, noget af det mest fundamentale i vores liv. Og derfor har vi valgt at udfordre eleverne med maden i fokus, for det er noget, vi kan samles om. Alle borgere i hele verden taler jo sproget ’Mad’, siger food designer og projektansvarlig Johanne Ib.
- Mad kan virke som social lim og netop efter mere end et år med fokus på afstand, er det en stor drøm for os at invitere til et fællesskab mellem skoler og elever. Vi ønsker at anvende mad som afsæt til at få mennesker til at relatere sig til og kommunikere med hinanden.
Kontakt
For spørgsmål skriv til foodture@dskd.dk
Visuel identitet: Alexia Autissier
Tekst: Nana Balle