Fra sok til millionforretning

Internationalt anerkendt skodesigner gæster Designskolen Kolding

Den amerikanske skodesigner og tidligere udvikler for Nike, Mike Friton, var en af højdepunkterne da den internationale skokonference ’Being a shoemaker’ åbnede på Designskolen Kolding. Han har udviklet mere end 14 modeller for Nike og kan tænke alt ind i en sko - fra en skive ost, der efter nogle timer i en bagende sol får konsistens som læder - til tilfældigheder spottet igennem et åbentstående vindue. Han omtaler sig selv som ’en vandrer’, og kan se muligheder overalt, hvor han færdes.

- Jeg finder inspiration i naturen, i tilfældigheder gennem leg og i alt, hvad der ikke forbindes med en ordinær sko. Jeg kan gå ind i en forretning, se noget og tænke; ’ah, dét der kan jeg lave en sko ud af’, siger han.

Èn størrelse til alle
Mike Friton var den første til at introducere den banebrydende strikteknologi i skodesign - en teknologi, der siden blev lanceret af Nike under navnet ’Nike Presto’, og som de fleste kender i dag. Oprindeligt blev skoen udviklet som en strækbar sok, der skulle lanceres i tre forskellige størrelser: small, medium og large. Hver sok kunne strækkes 2 til 2,5 størrelser og man kunne således nøjes med mindre produktion og færre sko.

- Vi lancerede først 9 størrelser. Næste sæson ville vi have 7, så 5, 3 og til sidst kun én størrelse til alle. Vi kaldte konceptet ’One size fits all’. Vi elskede det, kunderne elskede det - men industrien var imod. Det var jo før internethandel og det ville betyde meget færre sko i produktion og mindre salg”, siger Mike Friton.

Millionforretning over nat
Sok-designet fik såler og lanceret i alle størrelser - og så gik det stærkt. Ovet nat udviklede 'Nike Presto' sig til at blive en millionforretning, og i dag ses fodtøj med strik på mange fødder. Mike Friton ønsker dog stadig at se konceptet 'færre størrelser til alle' blive en realitet.

- I dag vil det give mening at lancere 'small, medium og large konceptet', end da vi første gang introducerede det hos Nike. Det er muligt i dag at imødekomme flere størrelser i én sko - men ingen gør det. Industrien tænker ikke fleksibelt", slutter han.

'Being a shoemaker' er skabt i samarbejde med ECCO