Frederikke skal designe Daniels benproteser til handicap-OL

Designstuderende bringer æstetikken på banen, når Daniel Wagner skal til OL.

Sommerens Paralymiske Lege i Japan bliver ikke Daniel Wagners første. Den unge topatlet har allerede vundet adskillige OL-medaljer i både 100-meter løb og længdespring og desuden VM- og EM-medaljer. Men det bliver første gang, han skal konkurrere iført to meget personlige benproteser med et udtryk designet særligt til og med ham.

Bag de to designs står Frederikke Ryhl Toft. Hun har en bachelorgrad i accessory design fra Designskolen Kolding og er nu i gang med sin kandidatuddannelse på skolens Design for Play-linje. Samarbejdet med Daniel Wagner udgør en del af det afgangsprojekt, som hun skal aflevere til sommer, og de to har netop haft deres første designmøde i form af en workshop:

- Jeg udvikler mine designs i tæt samarbejde med brugerne. Derfor har jeg bedt Daniel medbringe nogle genstande, som betyder noget særligt for ham. De skal sammen med workshoppen danne afsæt for det visuelle udtryk, som Daniel ønsker. Han har på forhånd sagt, at han gerne vil have, at springprotesen udtrykker noget dansk og løbeprotesen noget japansk, så det må jeg finde ud af at løse, forklarer Frederikke.

Daniel Wagner havde blandt andet sine fineste medaljer med til workshoppen og et smukt og personligt smykke designet af hans kærestes bror, som er guldsmed. Det består bl.a. af kulfiber fra den protesefod, han vandt sin første OL-medalje med i London, og arveguld.

Daniel konkurrerer med en J-formet sportsprotese. Den del, som Frederikke skal dekorere, er selve hylsteret, som sidder på knæet og holder sportsprotesen. Hylsteret er speciallavet til Daniel af hans personlige bandagist Toke Seir Novak fra Sahva, og da Daniel konkurrerer i både løb og længdespring, har han brug for to forskellige hylstre.

- Når jeg konkurrerer vil jeg gerne repræsentere Danmark bedst muligt – og at få det her designaspekt og det visuelle med ind over, det er bare super, siger Daniel.

Han betragter sine præstationer som en holdindsats – af trænere, bandagister m.fl. og er glad for nu at have fået Frederikke med på holdet:

- Det er med til at gøre mig bedre, når jeg har nogle dygtige folk at sparre med, siger han.

Et særligt design til helt almindelige mennesker
Workshoppen og arbejdet med Daniels proteser beskriver Frederikke som forstudier til arbejdet med andre cases i sit afgangsprojekt. Et af hendes mål er at designe en ”systematik omkring designmødet med protesebrugere”, som også kan komme hendes samarbejdspartnere til gavn.

Frederikke samarbejder primært med Anatomic Studios, en svensk virksomhed som er med helt fremme, når det kommer til design og udvikling med teknologier som eksempelvis 3D-print og bodyscan. Derudover har hun danske Sahva med som sparringspartner. En virksomhed som hun også samarbejdede med på sin bacheloruddannelse, og hvor hun lavede observationer, interviews og designs med flere end 30 protesebærere. Hendes metode og designs kan foldes ud på snart sagt alle typer kropsbårne hjælpemidler. Også børn med skoliose (skæv ryg, red.) har hun designet til, blandt andre Omar, som har fået et helt unikt superhelte-korset.

- I Danmark bevilger kommunerne ikke som udgangspunkt ekstra kosmetiske tilvalg, sådan som de gør i fx Norge og Sverige. Her svinger vi os primært op til kødpølsefarvede proteser med en nylonstrømpe. Men jeg ved fra mine undersøgelser, at der er behov og målgrupper for ’customized’ løsninger. Selvfølgelig er fysisk formåen og funktionalitet det vigtigste, men man skal ikke undervurdere den psykologiske betydning, en personlig protese kan have. Oplevelsen af at alt er muligt på ens protese. På den måde ser jeg mine designs som en form for mental rehabilitering for brugerne, siger Frederikke.

Para-OL til sommer
Resultatet af Frederikke og Daniels samarbejde kan opleves, når de Paralympiske Lege afvikles fra den 25. august til 6. september 2020 i Tokyo.

Grundet coronavirus har IOC siden artiklens offentliggørelse besluttet at udskyde OL til 2021.