Kvalitetssikring af uddannelserne på Designskolen Kolding
Designskolen Kolding opnåede i 2010 en positiv uddannelses- og forskningsakkreditering. Siden har vi løbende arbejdet med at kvalitetssikre uddannelsernes vidensgrundlag. Dette arbejde har bl.a. dannet baggrund for akkrediteringen af en ny diplomuddannelse i designledelse i 2018, og vi arbejder nu målrettet på at implementere et formelt ledelsesforankret kvalitetssystem i forventning om at opfylde kravene til den institutionsakkreditering, som Designskolen Kolding skal gennemgå i 2019-2020.
Designskolen Koldings mål for kvalitetsarbejdet er at udvikle relevant viden og udbyde relevante uddannelser, som både opfylder arbejdsmarkedets behov og bidrager til udviklingen af dansk design. Det forudsætter:
- Et trebenet vidensgrundlag med udgangspunkt i viden fra praksis, videnskabelig forskning og kunstnerisk udviklingsarbejde. Et vidensgrundlag med et aktivt tilbageløb til skolens uddannelser og til professionen/det omgivende samfund.
- Rekruttering af mange talentfulde ansøgere og optag af de dygtigste på uddannelserne
- Et inspirerende og trygt undervisningsmiljø med gode fysiske, sociale og pædagogiske rammer, herunder adgang til relevante eksterne samarbejdspartnere.
- Aktiv inddragelse af det omgivende samfund og forståelse for fremtidens behov i tilrettelæggelsen af uddannelserne, således at læringsudbyttet bliver højt.
- Kompetente (fagligt og pædagogisk) undervisere og programledere, som løbende opkvalificeres ved at forske, bedrive kunstnerisk udviklingsvirksomhed eller ved være en del af en faglig praksis på højt niveau.