Lad vores tøj længe leve!

Studerende på danske designskoler anmoder politikerne om at handle nu for at mindske tøjspild

”Vi skal give vores tøj værdien tilbage. Vi skal lære at passe på det. Bruge det. Elske det. Investere I det. Reparerer det. Bruge det igen. Og give det nyt liv, når det ikke kan mere i vores egen garderobe.”
Ordene er Vibe Juul Thomsens. Hun er én af morgendagens designere. 23 år, modestuderende på Designskolen Kolding og dybt optaget af, at der nu bør ske forandringer i en branche, præget af overproduktion, overforbrug og forurening.

”Der har gennem de seneste årtier været en skræmmende udvikling inden for modebranchen. Industrialiseringen har gjort det nemmere at producere tøj i enorme mængder, og dermed er det blevet billigere for os kunder at skifte ud i vores garderober meget ofte. Men det betyder, at vi er mange, der har tøj liggende, som ikke bliver brugt,” siger Vibe.

Det er baggrunden for at Vibe Juul Thomsen besluttede sig for at være med til at mobilisere studerende på designskolerne i en fælles appel:

”På Danmarks designuddannelser arbejder vi som morgendagens designere hver dag på at dygtiggøre os, så vi kan forstå og udfordre nutidens systemer, produktionsformer og forbrug for at skabe en mere bæredygtig fremtid. Der er brug for det! Men vi kan ikke gøre det alene. For at skabe reel forandring er det nødvendigt med fælles fokus og politisk handling.”

I løbet af knap en uge har indtil nu 100 studerende fra Det Kongelige Akademi for design og Kolding Designskole bakket op og som led i det skrevet under på Forbrugerrådet TÆNK’s brev til miljøminister Lea Wermelin med en opfordring til  politikerne: Lav en national handlingsplan!

Det starter med os selv
Vibe håber, at brevet bliver læst og politikerne forstår, at der må handles, inden det er for sent.

”Min mormor kommer ikke fra en særligt velhavende familie, men da hun var ung, var det det normalt at gå til skrædderen, når man indimellem manglede en ny kjole eller skjorte. Min mormor plejede endda selv at komme med idéer til det tøj, hun gerne ville have lavet. Det betød, at tøjet var af højere kvalitet, og at det var tilpasset individuelt, men også at det havde en høj emotionel værdi fordi, dét at få tøj var en velovervejet beslutning. Der blev lagt følelser i hver enkelt stykke tøj, hun anskaffede sig. Og som kunde blev hun jo gjort opmærksom på, at det tager tid og det er et håndværk at sy tøjet. I dag er det desværre kun de få og velhavende, som får skræddersyet deres tøj,” fortæller Vibe.

Så hvis vi i dag skal ændre modebranchen og gøre den mere bæredygtigt, kræver det, at alle gør en indsats, understreger hun. Både politikere, industrien og forbrugere:

”Det hele starter med os selv. Vi er nødt til hver især at forholde os til vores egen garderobe og vores tøjvaner. Hvis vi skal ændre adfærd, kræver det, at tøjvirksomheder og butikker kan tilbyde os dét, vi har brug for. Men desværre er det både dyrt og besværligt for virksomhederne at gå med i den grønne omstilling. Der er derfor også brug for politisk handling, lovkrav og støtte. Men alt dette kommer ikke til at ske, hvis vi ikke går sammen og skaber et fælles fokus på problemet og lægger en handlingsplan,” slutter Vibe med appellen:

”Lad vores tøj længe leve!”