Ph.d.-uddannelse

Om ph.d.-uddannelsen

Ph.d.-uddannelsen er en international anerkendt forskeruddannelse og en uafhængig overbygning til kandidatuddannelsen. Den er normeret til 180 ECTS svarende til tre års fuldtidsstudier.

Uddannelsen kvalificerer dig til at varetage forsknings-, udviklings- og undervisningsopgaver på internationalt niveau i både den private og offentlige sektor.

Ph.d.-uddannelsen indeholder:

• selvstændigt forskningsarbejde med tilknytning af en hovedvejleder og en projektvejleder.
  • kurser svarende til 30 ECTS (et halvt årsværk)
  • deltagelse i aktive forskningsmiljøer, fx gennem ophold ved en anden institution (typisk i udlandet), samt i konferencer
  • undervisning og formidling

Ph.d.-uddannelsen afsluttes med en monografi, en artikelbaseret afhandling eller en afhandling baseret på kunstnerisk udviklingsarbejde samt et mundtligt forsvar.

Adgangskrav

For at kunne ansøge skal du have en kandidatuddannelse eller tilsvarende baseret på fem års studier (bacheloruddannelse samt en to-årig overbygning på kandidatniveau, i alt 300 ECTS).

I din ansøgning skal du uddybe dit projekt i en projektbeskrivelse, som bl.a. viser projektets positionering inden for designforskningen. Projektet skal være inden for skolens fagområder, for at skolen kan tilbyde vejledning. Du kan læse mere om projektbeskrivelsen i vores FAQ herunder.

Der foretages en faglig bedømmelse af din ansøgning baseret på en generel vurdering af dine kvalifikationer samt projektets originalitet og relevans.

Vi slår løbende ph.d.-stillinger op på hjemmesiden. I opslagene kan du orientere dig om de specifikke krav relateret til den enkelte stilling.

Ph.d.-kurser

Ph.d.-studerende skal i henhold til ph.d.-bekendtgørelsen gennemføre kursusaktiviteter svarende til 30 ECTS (½ årsværk) som en del af ph.d.-uddannelsen. Den fælles ph.d.-skole for Designskolen Kolding og Arkitektskolen Aarhus udbyder derfor løbende kurser og indgår også i det nationale samarbejde om gratis kurser på tværs af institutioner. Se aktuelle kurser herunder.

PhD Courses

Studiehåndbogen & FAQ

Ph.d.-skole og studiemiljø

Designskolen Kolding samarbejder med Arkitektskolen Aarhus om en fælles ph.d.-skole. Du bliver indskrevet på Designskolen Kolding, som har det faglige ansvar for din individuelle uddannelse og vejledning.

I forbindelse med ansættelsen bliver du tilknyttet det faglige miljø på skolen på samme vilkår som de fastansatte forskere og bliver en del af et af skolens tre laboratorier: Laboratoriet for Bæredygtighed og Design, Laboratoriet for Socialt Design, Laboratoriet for Leg og Design.

Det betyder, at du har adgang til skolens faciliteter og faglig sparring med skolens forskere foruden den tilknyttede vejleder. Det betyder også, at du skal bidrage til udviklingen af det faglige miljø både i forbindelse med forskning og uddannelse.

De ph.d.-studerende har repræsentanter i de faglige organer.

Ph.d.-uddannelsen er karakteriseret ved et velfungerende socialt miljø, hvor de studerende selv tager ansvar for fælles arrangementer, læsegrupper m.v.

Laboratorierne

Finansiering

Der er forskellige muligheder for finansiering af ph.d.-uddannelsen

En ph.d.-stilling kan være fuldt finansieret af Designskolen Kolding, som dækker løn og alle udgifter i tre år. Disse stillinger slås løbende op her på hjemmesiden.

En ph.d.-stilling kan også være helt eller delvist eksternt finansieret igennem private eller offentlige fonde, en eller flere virksomheder eller offentlige institutioner eller være en del af en af Designskolen Koldings samarbejdsaftaler.

En erhvervs-ph.d. finansieres af en virksomhed og immatrikuleres på samme vilkår som andre ph.d.- studerende og skal derfor opfylde de samme krav, men er ansat hos det firma, der finansierer projektet. For at lære mere om erhvervs-ph.d., se denne hjemmeside: http://www.erhvervsphd.dk.

Ph.d.-projekter på Designskolen Kolding

Alle ph.d. projekter