Vi fejrer
50 års jubilæum

Jubilæumsudstilling

Designskolen Kolding fylder 50 år. Det fejrer vi med en række store designbegivenheder.

I 2017 fejrer Designskolen Kolding blandt andet sit 50-års jubilæum med en stor debatskabende designudstilling i den spektakulære Ruinsal på det gamle kongeslot Koldinghus. Udstillingen, der skabt i et samarbejde med Koldinghus, skal vise inspirerende, men ikke nødvendigvis kendt design under overskriften BEYOND ICONS.

Vi vil gerne fremhæve design, som ikke er ikoniseret som ”klassikere”, men ikke desto mindre har gjort en forskel for mennesker, miljøet, faget eller branchen. Vi vil med andre ord gerne skabe en jubilæumsudstilling, der giver gæsterne en aha-oplevelse og sætter fokus på de mange designprodukter og -løsninger fra de sidste 50 år, som ikke nødvendigvis er kendt fra magasinforsiderne, men som kan inspirere os til at forstå design som en mangefacetteret og løsningsorienteret disciplin.

Det vil vi gøre ved at bede interessante personligheder, debattører, forskere, kunstnere, politikere, virksomhedsejere samt designere og brugere agere gæstekuratorer og udvælge deres favoritdesign fra de sidste 50 år.

Afgangsudstilling

Intet jubilæum uden også at fejre det nye kuld af unge designere, som springer ud i juni. Det gør vi med dimissionsfest og udstillinger - både faste og mobile.

REDO for impact

Den 30. maj til 2. juni afholder vi en stor international designkonference. REDO-konferencen afholdes i regi af Cumulus, som er en sammenslutning af verdens bedste design-, kunst- og medieuddannelser. Konferencen handler om at igangsætte initiativer, som skal sikre design mere indflydelse og impact, når det gælder de politiske beslutningsprocesser til fordel for en bæredygtig udvikling.

Blandt talerne vil være EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun har sagt ja til at holde et indlæg torsdag d. 1. juni med fokus på design og innovation som en bedre vej til vækst og velstand end skattefusk og konkurrenceforvridning.

Designere af guld

Design handler om at skabe positive forandringer. Med en stor jubilæumsudgivelse stiller vi skarpt på 50 designere uddannet fra Designskolen Kolding, som har gjort og gør en forskel.

Milan Design Week

Designskolen Kolding vil igen i år være at finde på verdens største designmesse i Milano den 4.-9. april.

Design Week Kolding

I uge 22 - samtidig med REDO-konferencen - afholdes Design Week Kolding. Design Week Kolding har til formål at samle og engagere borgere, virksomheder og uddannelsesinstitutioner i Kolding Kommune. Og tanken er, at alle kan være med, ung som gammel. Det glæder vi os til at være en del af.