En smuk sundhedsmåler

Studerende på Designskolen Kolding skal skabe et medicinsk måleinstrument, formet som et smykke eller et personligt accessory

Behøver et medicinsk måleinstrument at se koldt og sterilt ud, og udstråle sygdom?
Det er syv studerende og en forsker på Designskolen Kolding ved at undersøge i et unikt samarbejde med den danske start-up virksomhed Cortrium. Cortrium har udviklet en Sundhedsmåler, der kan fæstnet på brystet kan måle og overvåge vitale parametre såsom puls, åndedrætsfrekvens og temperatur.
Sundhedsmåleren er især for mennesker med arveanlæg eller prædisposition for hjertesygdomme, søvnapnø og lignende lidelser, men den kan også bruges af almindelige mennesker, som ønsker at holde øje med helbredet.

Nye bud
- Sundhedsmåleren testes lige nu på Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler, samt på to tyske hospitaler i Lübeck og Kiel. Men det nuværende design er klinisk og sterilt, og udviklet til engangsbrug. Det gælder for mange sundhedsteknologier der er designet til hospitalsbrug, fortæller ph. d. studerende Trine Møller.
Som led i et treårige forskningsprojekt på Designskolen Kolding er hun i gang med at afdække hun forholdet mellem kvinder 65+ og kropsbåren sundhedsteknologi. I forlængelse af det skal syv af Designskolens studerende med speciale i accessori design udforme nye konkrete bud på en Sundhedsmåler, som er designet med en langt mere personlig og æstetisk appel.
- Accessory designere arbejder typisk med smykker, sko og tasker. Men i dette projekt skal vi undersøge, hvordan faget også kan bruges til at understøtte det personlige og æstetiske, med velfærdsteknologi til hjemmet, siger Trine Møller.

Teaterforestilling
Som led i undervisningsforløbet introduceres de studerende til metoder og tilgange af to førende smykkeforskere, Dr. Sarah Kettley fra Nottingham Trent University og Dr. Jayne Wallace, fra Northumbria University, i England.
Der ud over har Trine Møller arrangeret visning af den smukke, sensoriske og rørende teaterforestilling "Beskæring", der handler om demens og det at blive ældre. Den vises på Mungo Park Teatret i Kolding den 1. december, kl. 12.00 og 19.30.
Forestillingen er et gratis tilbud til designskolens studerende og ansatte, men sættes samtidig til salg for den brede offentlighed.