Pris for cykel for blinde

Tidligere studerende på Designskolen Kolding hædres for et nyudviklet hybrid-køretøj, der giver blinde og svagsynede nye transportmuligheder.

Lige at få lidt hurtig vind i håret på en spontan cykeltur er noget blinde borgere vanligvis er afskåret fra. Men industriel designer Kasper Rene Hansen har med sit afgangsprojekt fra Designskolen Kolding skabt en helt ny transportform, som er tilgængelig for blinde og svagsynede.
”Blinde vinder vildere bevægelsesfrihed”, lyder navnet på projektet, som 15. Juni Fonden hædrer med med 40.000 kr.

Som motivation skriver fonden:

"Du modtager dette rejselegat for et meget veludviklet og gennemarbejdet industrielt design i form af et transportmiddel der giver blinde mulighed for selvstændigt at transportere sig rundt i verden og dermed som du poetisk skriver det i din egen beskrivelse af projektet – få vind i håret, (det synes vi er smukt).
Med en kombination af automatisk GPS styring og egen pedalkraft gives den blinde en helt ny bevægelsesfrihed, de ellers sjældent oplever, med denne helt nye type køretøj. Produktet er en kombination af automatisk og manuel styring, forhjulene drejer automatisk via den indbyggede GPS- og robotteknologi, der også styres efter en rute/destination, man selv vælger via en app. Appén der styrer destinationen med fra og til og informationerne omkring navigationen, bliver videregivet via høretelefoner til den blinde således at denne kan ”se” hvad der sker på vejen. Selve fremdriften foregår til gengæld ved hjælp af gammeldags cykelpedaler, så den blinde selv har mulighed for at sætte farten.
Samtidig er køretøjet udstyret med en række sensorer på frontskjoldet der sikrer, at det bremser automatisk hvis det møder en forhindring.

Kasper Rene Hansen har i sit projekt afdækket et reelt behov og gennem tests afprøvet en lang række prototyper af mulige transportmuligheder før han lagde sig fast på denne sammenklappelige, supersikrede, genopladelig brugervenlige trehjulede hybrid ”cykel”model som de blinde og svagt synede kan anvende til spontane ture ud i det blå og på den måde opleve at få vind i håret.
Mange overvejelser og brugertests er bragt i spil for at udvikle dette køretøj. Viden KRH har indsamlet gennem interviews med hjælpemiddelcentralen IBOS, sparring med teknologisk institut i Odense og en række prototype afprøvninger på Synscenteret Refsnæs, hvor en gruppe blinde borgere lagde fysik og nerver til at afprøve i alt 4 modeller i centerets gymnastisk sal. Transportmidlet er på de blindes anmodning udviklet til at kunne klappes sammen og medbringes, og det aktiveres ved personlig fingertouch mekanisme og er udstyret med sikkerhedssele. Projektet fremstår i sin helhed som meget gennemarbejdet og afdækket på alle planer, med andre ord klar parat start til produktion og ibrugtagning.
Stort tillykke med det flotte og imponerende projekt og med dette legat."