Hånd i hanke med normadelivet

Studerende på Designskolen Kolding udstiller overraskende bud på tasker, skabt til det moderne menneske, som konstant er på farten.

Gennem de seneste ti år er den nomadiske livsstil blevet normen. Mange pendler over lange afstande til arbejde. Det er blevet helt almindeligt at rejse jorden rundt på ferier. Og mange børn af fraskilte forældre turnerer fast mellem flere bopæle. At være på farten er ensbetydende med at transportere sine ejendele, hvilket gør tasken helt central for nomaden.
Med det afsæt har studerende fra Designskolen Kolding skabt en række nye, overraskende bud på en taske, som passer til normaden. The Luggage Project lyder navnet på det tværfaglige samarbejde mellem studerende fra Industrielt Design, Mode, Tekstil og Accessories og tre eksterne virksomheder, Billund Lufthavn, ECCO Accessories og Pelle Al Vegetale..

- The Luggage Project tager udgangspunkt i den rejsendes behov og de særlige udfordringer, der er i forbindelse med flyrejser. Som flypassagerer møder man restriktioner om vægt, særlige behov for bestemte genstande, frygt for terrorisme mm. Men også et menneskeligt behov for at være individuel, føle glæde eller tryghed, fortæller Maria Kirk Mikkelsen, som har været underviser på undervisningsforløbet.

En good looking taske
The Luggage Project har resulteret i ni vidt forskellige forslag. En gruppe har givet et bud på en ’good looking’ taske til unge storbyboere, som ikke optager alt for meget plads. En anden gruppe har arbejdet med at gøre tasken legende. Mens en tredje har fokuseret på at skabe en følelse af samhørighed og nærhed, samme følelse, som det lille spædbarn får, når det er pakket ind.
I løbet af projektet har de studerende identificeret forskellige udfordringer og skabt koncepter til at løse dem. Koncepterne ligger inden for felterne af kritisk design, mode og problemløsning. Herefter er et design af bagage udviklet og realiseret som prototype eller mock-up afhængigt af omfanget og produktionsmetoder. I løbet af kurset har de studerende arbejdet med både industriel produktionsudvikling af tasker og håndværksbaseret fremstilling af tasker. The Luggage Project kan opleves på en særudstilling i Billund Lufthavn i december og januar måned.