Goodbye Bayeux

Studerende på Designskolen Kolding tapeserer by-historier med kant og humor

En hund der besørger. En skater på farten. To svaner, der danser. En grøn sø. Et meget gammelt slot.
Kan du mon gætte hvilken by, der her – helt bogstaveligt – er på tapetet?  Kolding, naturligvis.
Iliana Petrova, tekstilstuderende på Designskolen Kolding, har koblet nye udtryk med historiske og skabt en lokal pendant til det knap 1000 år gamle Bayeux-tapet, og givet sit helt personlige, skæve og humoristiske bud på Koldings historie fældet ned i et moderne tapet.
- Jeg er fascineret af tekstiler, som jeg ønskede at koble med det narrative, fortæller hun.
Udstyret med kamera og et friskt blik på den by, som hun har boet i seks år, drog Iliana på felttog i Kolding og indsamlede indtryk bl.a. et af manden, der står i gadelampens skær alt imens hunden besørger, eller svanernes pardans på søen, for ikke at tale om skaterne, der rumler larmende igennem gaderne. Alt er foreviget i form af håndtegninger og - efter en svær udvælgelsesproces - siden scannet ind for at blive bearbejdet digitalt.

Farven på Kolding er grøn
- Hvad er det vigtigste for en by? Spørger Iliane, der har haft et hyr med at skære fra.
Men én observans hang ved. Kolding er meget grøn. De irgrønne tage. Tyren der står ved havnen. Søen, som med sit grønne øje vogter over byen. Resultatet er et blevet et tapet med dekorativ effekt, som ved hjælp af illustrationer – lagt på lag for lag - fortæller om byen Kolding. Motiver og mønstre bærer præg af byens forhistorie og nutidens daglige liv.
- Som udgangspunkt for opbygning af komposition og mønstre har jeg brugt en gammel teknik kaldet ’Toile de Jouy’, fortæller Iiliana.
’Toile’ er det franske ord for klæde. Og udtrykket ’Toile de Jouy’ betyder Klæde fra Jouy, en by i nærheden af Paris, hvor teknikken opstod i slutningen af det 17. århundrede. ’Toile de Jouy’ er et klassisk monokromatisk tekstil med dekorative mønstre udformet som sceniske prints af landskaber, bygninger, mennesker, træer og fugle. Stofferne er historisk set blevet brugt til gardiner, sengetæpper og meget mere.
- Det har været spændende at kombinere min uddannelse til tekstildesigner med det narrative, siger Iliana, som langt fra føler sig færdig med at nedfælde byers historie i tapeter.
Foruden Kolding-tapetet har Iliana har også skabt et bytapet for S'nderborg med historien om Dybbøl Mølle, det gamle slot, de traditionsrige kniplinger, egnens særlige ornamentik, alt sammen koblet nutidens fortællinger om havnens nye kulturhus, drenge på knallerter og ikke mindst Danfoss' pumper, Kigger man godt efter kan man se, at de verdensberømte pumper danner det underliggende mønster i tapetet med fortællingen om den syddanske by.
Iliana har også lavet de første skitser til Aarhus, byen som hun boede i 11 år, før hun flyttede til Kolding, skal helt sikkert også på taptetet.