Et logo om halsen

Tidligere studerende har lavet design med udgangspunkt i Designskolen Koldings logo. Det er der kommet en unik, farvestrålende kollektion ud af

Hun hedder Sky Lucy Young – designeren bag tørklæderne. I alt har hun kreeret 50 eksklusive af slagsen, der bl.a. skal gives som gaver, når Designskolen Kolding har officielt besøg. Og eksklusivt må siges at være den helt rigtige betegnelse for designet. Hvert enkelt tørklæde er nemlig håndgjort fra start til slut og trykt ud fra en gammel trykketeknik, hvor Sky har brugt ramme og farveætse.

- I hvert enkelt tørklæde ligger mange timer og processer, som jeg til en vis grad kan styre, men selve ætsningen gør, at der også sker ting i trykket, som jeg ikke har indflydelse på, lyder det fra Sky.

Først når hvert enkelt tørklæde er dampet, skyllet og tørret, kan man se det endelig resultat. Og det er faktisk også et af de vigtigste elementer i Skys tilgang til tekstiler, nemlig balancen mellem det tilfældige og det styrede. Det er her man kan skelne mellem det håndlavede og maskinelle mener hun.

- I det maskinlavede bliver tilfældighederne betragtet som fejl. Jeg mener, at ”fejlene” understreger håndværket og er med til at fremhæve tørklædernes forskelligheder og eksklusivitet, siger Sky.

Hun håber, at tørklæderne kan være med til at tydeliggøre den stærke arv af dansk design, som Designskolen Kolding i mange år har været med til at føre videre. En arv som skal beskyttes i en tid, hvor håndværket til stadighed udfordres.

Sky har en bachelor i tekstil fra Designskolen Kolding.