Perception er vigtigere end pletter

Et abonnement på babytøj er grundideen bag VIGGA. To lektorer fra Designskolen har bidraget med forskning og viden.

”En kerne i hele vores projekt er formidlingen mellem virksomheden og brugerne. Hvis man skal dele noget så personligt som babytøj, er en tillidsfuld relation mellem parterne altafgørende,” siger Vibeke Riisberg, ph.d. og lektor på Designskolen Kolding.

Hun har gennem de seneste år sammen med lektor Anne Louise Bang nærstuderet virksomheden VIGGA som case i et større forsknings- og udviklingsprojekt om børnemode, deleøkonomi og genbrugspraksis. Et projekt i hvilket Designskolen har samarbejdet med SDU, Plan Miljø og Innovationsnetværket Bolig & Livsstil.

Pletter ikke et problem
Den indledende forskning gik mest på at finde en strikkvalitet, der var både holdbar og føltes babylækker selv efter gentagne gange vask og brug. Men den del af opgaven viste sig at være forholdsvis nem at løse:

”I udgangspunktet troede vi, pletter ville være et stort problem. Og vi designede derfor nogle strikkvaliteter og især mønstre, hvor pletter kunne camoufleres. Men da konceptet skulle hurtigt i gang, valgte VIGGA i første omgang en god grundkvalitet i økologisk bomuld fra sin indiske leverandør. Da vi gennemgik tøjet, efter det havde været ude hos brugerne, var der mange pletter, men dem fik det professionelle vaskeri stort set fjernet i deres vaskeproces. Derfor valgte vi i stedet at undersøge, hvordan konceptets æstetik blev vurderet, og om der var en mulig følelsesmæssig barriere i brugernes perception af abonnementsmodellen og dele-tøj,” siger Vibeke Riisberg.

Rør ved mig
Derfor designede de to forskere, i samarbejde med lektor Trine Brun Petersen fra SDU, et empirisk studie baseret på den sociologiske aktør-netværksteori. I et andet studie udforskede de babytøjs taktile og formmæssige kvaliteter baseret på metoden repertory grid, der oprindeligt er udviklet indenfor psykologi. Brugerstudierne omfattede både abonnenter og ikke-abonnenters æstetiske præferencer, men også den store, personlige historiefortælling der knytter sig til babytøj, fortæller lektor Anne Louise Bang:

”Vi tog hjem til brugerne med et udvalg af tekstiler, både prøver og færdige produkter. Først foretog vi en blindtest, hvor tre typer tekstiler var anbragt i en lystæt pose. Forældrene skulle føle og kommentere, hvilket gav en masse brugbar dialog om de mange bløde værdier, der knytter sig til barnets tøj i det første leveår. Stort set alle begyndte med at sige ’babyen skal blot være varm og have det godt’, men der viste sig at være langt flere parametre i spil.”

Et kig i kommoden
Efter blindtesten blev de visuelle og praktiske aspekter også undersøgt, eksempelvis præferencer for forskellige lukninger og snit; og: ”…endelig gik vi på besøg i babys eksisterende garderobe,” siger lektor Vibeke Riisberg:

”Vi brugte en semistruktureret spørgeramme og spurgte eksempelvis ind til, hvordan det var at møde en anden nybagt mor, hvis barn havde nøjagtigt det samme VIGGA-sortiment til sit barn. Hvordan det var, ikke at eje og dermed kunne gemme tøjet; og hele bæredygtighedsideen. Vi gik ret tæt på perceptionen af hele forretningsmodellen for at forstå den relation, der ligger til grund for abonnementsordningen.”

Nudging gør nytte
Og netop interaktionen og det æstetiske univers omkring tøjet viste sig i sidste ende at være essentiel i det nye abonnementskoncept:

”Hele interaktionen mellem VIGGA og brugerne er jo langt mere omfattende, end hvis du køber tøjet i en butik. Både hvordan man overhovedet redegør for konceptet, men også den efterfølgende dialog om tøjet via eksempelvis Instagram og Facebook. Dialoger, der så at sige nudger brugerne til at tage ansvar for tøjet og behandle det med respekt, således at konceptet lykkes,” forklarer Vibeke Riisberg.

Efterfølgende er det kvalitative feltarbejde blevet fulgt op af en mere omfattende spørgeskemaundersøgelse blandt brugere og ikke-brugere af VIGGA, der har kunnet kvantificere de indsamlede data. Denne del af projektet blev udført af Planmiljø, som også stod for en omfattende Livs Cyklus Analyse (LCA) af hele konceptet. Udover at indsamle ny, værdifuld viden om tøjs holdbarhed og bæredygtighed har Designskolen Kolding etableret et idé-katalog til VIGGA’s fortsatte arbejde, med udgangspunkt i nybagte forældres emotionelle og fysiske krav til babytøj.

I 2017 afholder Designskolen Kolding i samarbejde med den verdensomspændende organisation Cumulus en stor, international konference med titlen REDO. Formålet med konferencen er at sætte fokus på designs rolle i en bæredygtig udvikling og skabe indflydelse på de politiske beslutningsprocesser. Som optakt til konferencen bringer vi en række artikler, som stiller skarpt på Designskolen Koldings forskning og viser, hvordan vi arbejder på at bygge bro mellem designtænkning og designpraksis.