Legekammerater skaber
unik designuddannelse

Designskolen Kolding etablerer i samarbejde med LEGO Fonden og LEGO Koncernen verdens første kandidatuddannelse i design af leg

Designskolen Kolding udbyder fra i år en ny og enestående kandidatuddannelse i leg og design. Design for Play, som uddannelsens internationale navn lyder, er et helt nyt toårigt masterprogram, som optager studerende på baggrund af deres designtalent og interesse for leg.

”Med det nye uddannelsesprogram ønsker vi at bidrage til et mere legende og dermed kreativt samfund. De kommende studerende skal blive frontløbere og fremragende til at designe produkter, systemer og services, som giver legen og det legende menneske de allerbedste betingelser”, siger Elsebeth Gerner Nielsen, rektor på Designskolen Kolding.

Skandinavisk knudepunkt for leg
Uddannelsen er udviklet i tæt dialog med LEGO Fonden, som støtter med 25 mio. kr. fordelt over de kommende fem år.

”I LEGO Fonden ser vi det nye program som et vigtigt bidrag til udviklingen af en fremtid, hvor børn får mulighed for lære gennem leg. Verden er i konstant forandring i dag, og færdigheder som kreativitet, problemløsning og evnen til at lære hele livet igennem er vigtigere end nogensinde før. Og netop legen er afgørende for, at børn udvikler de færdigheder”, siger forskningschef i LEGO Fonden, Bo Stjerne Thomsen.

Uddannelsen vil engagere nogle af verdens bedste designere, forskere, institutioner og virksomheder og derved skabe et knudepunkt for leg og design, som viser, hvordan forskning i leg kan opnå praktisk betydning.

LEGO Koncernens bidrag til uddannelsen består i at give studerende mulighed for at arbejde på konkrete projekter målrettet børn, ligesom virksomhedens ekspertise inden for legeoplevelser er anvendt i udarbejdelsen af uddannelsens indhold.

Legen stopper ikke her
Den nyetablerede kandidatuddannelse tager afsæt i den stærke skandinaviske designtradition, og indholdet bliver kvalificeret i samarbejde med nogle af verdens førende uddannelsesinstitutioner, herunder Stanford, MIT og Cambridge.
Et direkte samarbejde med den praktiske virkelighed er fundamentalt afgørende. Omdrejningspunktet for en stor del af uddannelsen vil derfor blive helt konkrete designudfordringer, som de opstår – ikke bare i LEGO Koncernen, men i de mange andre danske virksomheder, der arbejder med leg eller ønsker at gøre det.

Allerede den 1. maj er der deadline for ansøgning om optagelse til Design for Play. Det første hold studerende starter den 4. september 2017 og vil i løbet af de to år, uddannelsen varer, få nye og stærke kompetencer i at designe tøj, spil, legetøj, processer, brugergrænseflader og fysiske omgivelser – kort sagt alt det, som understøtter det legende menneske.

Men legen stopper ikke her. Det verdensomspændende designbureu, DesignIt, er også en del af partnerskabskredsen. Desuden vil Designskolen Kolding sammen med LEGO Koncernen og LEGO Fonden invitere andre virksomheder og offentlige institutioner til at blive partnere i det videre forløb. Der er nemlig brug for og plads til mange flere legekammerater.

Fakta
Uddannelsen Design for Play er udviklet i tæt dialog med LEGO Fonden, der har bidraget 25 mio. kr. til etablering af uddannelsen, som bl.a. også omfatter udvikling af et lege-laboratorium, ansættelse af en professor, en lektor/adjunkt og en række ph.d.-studerende.
Masteruddannelsen Design for Play bygger blandt andet på inspiration og erfaringer fra Play User Lab og Designskolen Koldings samarbejde med Børnenes Hovedstad A/S.

Om LEGO Fonden
LEGO Fondens mål er at inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden – en mission som deles med LEGO Koncernen. LEGO Fonden ønsker at skabe en fremtid, hvor læring gennem leg hjælper børn til at være kreative, engagerede og at kunne lære hele livet igennem. LEGO Fondens arbejde handler om at sætte fokus på legens vigtighed for børns udvikling og gentænke rammerne for læring. I samarbejde med førende eksperter, indflydelsesrige aktører, undervisere og forældre vil LEGO Fonden udstyre, inspirere og aktivere forkæmpere for leg.

Mediekontakter
Lene Nyhus Friis, Projektchef, Designskolen Kolding