Partnerskab i finalen til Danish Design Awards 2017

Designskolen Kolding og Kolding Kommune er under overskriften ’Vi designer livet’ blandt finalisterne til dette års Danish Design Awards i hele to kategorier

Juryen, som har udvalgt ’Vi designer livet’ til finalist, har blandt andet lagt vægt på, at samarbejdet mellem Designskolen Kolding og Kolding Kommune inspirerer en fremtid med et endnu stærkere lokalsamfund. De understreger, at partnerskabet har en stor del af æren for, at Kolding de seneste år har udviklet sig til et eksperimentarium for brugerdrevet design og velfærdsinnovation.

- Nomineringen af Kolding Kommune og Designskolen er et håndgribeligt bevis på, at vi i Kolding kan skabe resultater i fællesskab. Partnerskabet mellem Designskolen Kolding og Kolding Kommune er et lysende eksempel, hvad vi kan opnå, når vi samarbejder om fælles mål, siger borgmester i Kolding Kommune, Jørn Pedersen.

Gode relationer går langt tilbage
Det er ikke fordi det er helt nyt for Kolding Kommune og Designskolen Kolding at samarbejde – det har man gjort i mange år. Men i 2012 blev samarbejdet styrket, da Kolding Kommune gjorde design til det bærende element i kommunens vision ’Vi designer livet’, hvor design bliver tænkt ind fra vugge til grav: I børnehaverne, folkeskolen, studiemiljøet, i erhvervsudviklingen, i byplanlægning og ældrepleje med mere.

- Når vi siger ”Vi designer livet” i Kolding, betyder det, at vi ønsker at involvere borgere, virksomheder og institutioner i udviklingen af den bedste fremtid for Kolding. Vi allerede godt på vej med at re-designe områder inden for den offentlige sektor. Men udviklingen stopper ikke her, hvis vi skal skabe et samfund, der endnu bedre forstår at lytte og skabe partnerskaber mellem borgere og den offentlig administration, slutter borgmester Jørn Pedersen.

Også hos Designskolen Kolding, er der stor glæde over finalepladserne.

- Vi er glade og stolte over nomineringen – og så netop i et år, hvor Designskolen Kolding fejrer jubilæum! I år er det nemlig 50 år siden, at Kolding Kunsthåndværkerskole så dagens lys. Først som del af teknisk skole og senere som selvstændig, forskningsbaseret designskole. På rejsen har der altid været et tæt parløb mellem skole og by – et parløb som kun er blevet tættere med tiden, siger rektor ved Designskolen Kolding, Elsebeth Gerner Nielsen, og fortsætter:

- Fra at være provinsbyen, som levede af sin gode placering ved Danmarks bedste motorvejskryds og salg af billig erhvervsjord, valgte Kolding i 2012 at gøre design – hvad nogle nok mest havde betragtet som flødeskum – til selve kagebunden; til det bærende. Design har dermed været en game changer i Kolding Kommune, dets erhvervsliv, demokrati og byliv. Vi glæder os til at se, hvad vi sammen kan skabe i de næste 50 år.

Vinder kåres i Kolding
Hvor vidt samarbejdet mellem Designskolen Kolding og Kolding Kommune ender med at løbe af med de to priser Game Changer og Fostering Partnerships, afgøres den 31. maj, når Danish Design Awards uddeler en del af deres priser til et stort awardshow i Kolding. Det sker i forbindelse med Design Week Kolding, som finder sted fra den 29. maj til den 4. juni.

Bag nomineringen til priserne står Business Kolding.