Forskning i design med indkøbskurv

Elektroniksuppe? Silkebåndspasta? Ja, hvad er det for noget? Få syn for sagen, når Designskolen Kolding åbner ’Super Supermarket’ i Kolding Storcenter

Det mimer et rigtigt varehus - ’REDO Super Supermarket’. Der er hylder, der er varer, der er indkøbekurve. Men kigger man nærmere efter, vil man opdage, at produkterne hverken er spiselige eller anvendelige i traditionel forstand. De er nemlig lavet af restmaterialer, leveret af en række forskellige danske virksomheder, og omsat og REDO’et til nye kunstværker i bedste supermarkedsstil. Hvad sker der fx, når man dypper silkebånd i lim, eller smelter kalk-plast med en varmeblæser? Pludselig er blødt skind blevet en del af en rulle toiletpapir, kålhoveder spirer frem af aflagte muffins-forme og rødvinsflasker vokser ud af PU-plast. Hvert produkt bliver emballeret på nye flasker, dåser eller æsker og markeret med en label, der angiver, hvilken virksomhed det anvendte materiale stammer fra.

Forskningens element af nysgerrighed
Super-supermarket sætter fokus på forskningens element af nysgerrighed og etablerer et mødested mellem forskere og borgere i kraft af en iøjnefaldende og tankevækkende installation , der formidler forskning i bæredygtighed og design. Udstillingen peger på, hvordan forskning og innovation kan være med til at løse samfundsudfordringer som miljøbelastning, ressourceknaphed og overforbrug igennem et farverigt ’supermarked’, det med et glimt i øjet viser, at genanvendelse kan ændre vores forbrugsvaner, og hvordan design medvirker til dette. Men vigtigst at alt inddrager Super-supermarket alle besøgende til at komme inden for og se og føle på de genanvendte produkter og få en snak med designerne om hvordan bæredygtighed og design kan krydsbestøve hinanden og skabe positive forandringer i samfundet.

Konceptet er udviklet i samarbejde med tidligere studerende fra Designskolen Kolding, som nu driver designbureauet Femmes Régionales. Detaljeringen af supermarkedets produkter har tre designere, der alle netop har taget afgang på Designskolen Kolding stået for. Susanne Nors, Alberto Bellamoli og Sisse Falster har tænkt, omdannet og udviklet de forskellige kunstværker med en legende og eksperimenterende tilgang til materialet.

Værsgo at komme indenfor, når Designskolen Kolding åbner udstillingen i Kolding Storcenter, når Forskningens døgn løber af stablen 26-30. April

Sted: Orange Gade
Åbningstider: onsdag-torsdag: 15-19 Fredag: 15-22 Lørdag og søndag: 11-16