Skriver bøger, skaber ballet, TV og museumsudstillinger

Jeg voksede op i Norge og var som barn opslugt af min egen verden, hvor jeg konstant legede, tegnede og byggede fantasi-universer, så det var ganske naturligt for mig at søge ind på en kreativ udannelse. Valget faldt på Kolding, fordi jeg havde en kusine, der havde gået på skolen, og jeg var for ung til at komme ind på den tilsvarende skole i Oslo.

Jeg ville være designer, for det var et fag, som rummede mange af de ting, jeg var interesseret i: At skabe ting, tegne, form, æstetik og historiefortælling. Skolen var et slaraffenland af kreative tosser og store personligheder, og jeg elskede hvert øjeblik. I anden årgang gik det op for mig, hvor svært jobmarkedet var for designere, og jeg begyndte målrettet at gå i en kommerciel retning med mine ting. Men der var også en legesyg kunstner indeni, som skulle have plads, så jeg gik til eksamen i to afgangsprojekter. Et kommercielt på papiret til at søge arbejde med og et avant garde, som jeg præsenterede til afgangs-showet.

Planen virkede, og jeg blev headhunted til Levi Strauss & Co efter endt eksamen og arbejdede for dem både i Sverige, Tyskland og Belgien, hvor det europæiske hovedkvarter lå. Men efter flere år i firmaet begyndte kunstneren i mig at kræve plads og ville ud, og det blev klart, at jeg skulle søge efter noget, jeg følte, jeg havde tabt kontakten til: Det indre legebarn.

Jeg havde altid drømt om at skrive og illustrere børnebøger. Jeg var klar over, at det var et svært marked at komme ind på, og mit instinkt sagde mig, at jeg skulle flytte tilbage til Danmark, for her havde man en lang og etableret forståelse for børnekultur. Jeg kom tilbage i 2003 og udgav ’Den Magiske Kogebog’ samme år. Flere bøger fulgte, og de blev min billet ind til børne TV. ’Shanes Verden’ blev skabt, hvor jeg som granvoksen mand fik lov til at lege, bygge og genskabe den verden, jeg havde som barn og ovenikøbet dele den med en masse børn og deres voksne.

Sideløbende har jeg haft opgaver for bla. Royal Copenhagen og andre danske firmaer, skabt museumsudstillinger med udgangspunkt i det legende barns verden og fortalt eventyr til klassisk musik på P2. Jeg havde altid haft en hemmelig drøm om at skabe teater, men havde aldrig rigtig haft mod til at forfølge den, indtil Det Kongelige Teater bankede på døren og spurgte, om jeg ville lege med dem. Det blev til børneballetten ’Fabelmageren ’ på Gamle Scene, og her var et projekt, hvor fik jeg brug for alle mine kundskaber fra årene på skolen i Kolding.  Disse skills er senest kommet til god nytte igen i opgaven med at designe udstillingen ’Fra Kongehusets Gemmer’.

I selve designprocessen har humor, skævhed, kvalitet og øjet for det æstetiske altid været en vigtig del af mit arbejde, uanset om det er til børn eller voksne. Min udannelse har gjort mig skarpere og bedre i den visuelle process, og min tid hos Levi’s har styrked mig i at naturligt tænke i koncepter, hvad har gavnet både små og store projekter.