Fra snapchatter til skønhedskunstner

50 designere – uddannet igennem 50 år på Designskolen Kolding

Designskolen Kolding har 50 års jubilæum i år og markerer det bl.a. med en bog med portrætter af 50 af de designere, der er uddannet på skolen, ”50 Years – 50 Voices of Design.” Det fælles for de 50 er, at de har bidraget til fagets udvikling, men ellers er det en mere end blandet flok: Fra snapchat’eren Rasmus Kolbe over modedesignere som Mark Tan og Rebekka Bay, tegnere som Anders Morgenthaler og Cato Thau- Jensen, spiludvikleren Arnt Jensen, skønhedskunstneren Claus Thorbjørn Hansen til scenografen Gitte Kath og væveren Grethe Sørensen.

Det siges, at en uddannelse som lærer eller journalist kan føre til hvad som helst. Bogen viser, at en uddannelse som designer også kan føre til mange jobs, men mange af de portrætterede fortæller, at de - uanset hvad de gør - trækker på det, de lærte på skolen. Blandt de uventede jobs er fx at være skønhedskunstner – naturligvis i Hollywood – som Claus Thorbjørn Hansen. Han arbejder med ”Skønhed på biler, skønhed på produkter, skønhed på computere” – og han fortæller om skuespillere, der peger på ting ved sig selv, de ikke kan lide, fra små ting såsom et vildtflyvende hår og hudfolder under armen til en utilfredshed med hele deres krop. I sådanne tilfælde," har vi taget skuespillerindernes ansigter og sat dem på mere muskuløse kroppe ... det sker hele tiden."

Gitte Kath blev scenograf på teatret ”Møllen” i Haderslev – selv om hun end ikke anede, hvad en scenograf laver, da hun fik tilbudt jobbet. – Jeg er fra Fanø og havde aldrig været i teatret, fortæller hun. Islandske Ólafur Haraldsson skaber virtuelle oplevelser, så folk fx kan bestige Mount Everest eller gå på Grønlands gletchere, og Jonas Smedegaard Buus er direktør i Danske Banks innovationsafdeling MobileLife, som netop har åbnet platformen ”JUNE”, så folk med også mindre summer selv kan handle på Børsen.

Udvalgt af danske og udenlandske designere
De 50 designere er udvalgt af en gruppe tidligere og nuværende medarbejdere på skolen, og de har fået hjælp af både danske og udenlandske designere. Skolens tidligere prorektor Mette Mikkelsen og den nuværende – Lone Dalsgaard André – skriver i en deklaration, at de 50 kan være valgt, fordi de fx har brugt deres faglighed i sammenhænge, hvor grænserne for, hvad design er og kan, er blevet udfordrede, har drevet kendte teknikker til det ypperste – og fået det til at virke, eller har formidlet design til andre gennem undervisning, forskning eller andet. Men, skriver de også: Vi ved, at ingen historieskrivning er tidløs, og at valget af de portrætterede først og fremmest afspejler det billede på vedkommende design, som skolen finder vigtigt i dag.

Jubilæumsbogen er designet af danske Klaus Matthiesen og islandske Gudjon Oddson. De mødtes på Designskolen og startede firmaet ”OddFischlein” – og det er deres ide, at bogen er blevet udstyret med guldsnit. - Vi blev dyppet i guld, da vi gik på skolen. Det syntes vi skulle kunne ses i guldbryllupsbogen, siger de.

Foruden portrætterne rummer bogen et afsnit om skolens historie – og dens 50 år lange kamp for kvalitet – og rektor Elsebeth Gerner Nielsens vision for fremtidens Designskolen Kolding.