I krydsfeltet mellem tekstilkunst og designforskning

Lige siden jeg i 1994 tog min eksamen i tekstildesign fra Kunsthåndværkerskolen i Kolding med speciale i vævning, har mine faglige interesser været vidtfavnende og varierede. Min karriere har været en rejse med sidespring og mange ’loops’ mellem kunst, design, forskning og undervisning. Fællesnævneren for dem alle har altid været materialer, struktur og de taktile aspekter kombineret med æstetik, nysgerrighed, relevans og en god portion (undertiden naiv) stædighed.

Men hvorfor blev jeg designer? Da jeg var ung, ville jeg redde verden, og jeg så Kunsthåndværkerskolen som et springbræt til at nå mit mål. Nu, hvor jeg er halvvejs gennem min karriere, håber jeg stadig på at kunne bidrage med et par "sandkorn" til dette projekt, stående på skuldrene af fagets viden og de designere og designforskere, der har banet vejen for mig.

Efter endt uddannelse arbejdede jeg i omkring 12 år som kunstner, designer og underviser i forskellige sammenhænge. I 2007 fik jeg muligheden for at bidrage til fagets akademisering gennem et Erhvervs-PhD stipendium. Efter min ansættelse på Designskolen i Kolding i 2004 blev jeg spurgt om jeg ville udvikle et forskningsprojekt i samarbejde med en virksomhed og ansøge om et erhvervs-PhD stipendium. Det korte af det lange er, at det lykkedes mig i at blive den første kandidat fra Designskolen Kolding, der gennemførte en erhvervs-PhD i samarbejde med det danske tekstilfirma Gabriel A/S. Jeg fik min PhD.-grad i 2011 med afhandlingen "Emotional Value of Applied Textiles – dialogue-oriented and participatory approaches to textile design” (Emotionel værdi ved anvendte tekstiler – dialog-orienterede og deltagerbaserede tilgange til tekstildesign). Min PhD-forskning var fokuseret på værktøjer, der egnede sig til dialog mellem forskellige grupper af mennesker med fokus på sanselige og erfaringsmæssige aspekter af tekstiler og materialer. Dette arbejde har jeg fortsat i flere forskningsprojekter på Designskolen Kolding.

I dag, i 2017, er jeg lektor med ekspertise i co-design og anvendte tekstiler, og jeg har en stor interesse for bæredygtighed og forskning gennem design. I den henseende løber min personlige historie parallelt med Designskolen Koldings, nemlig rejsen fra kunst og kunsthåndværk til design og forskning.

Sideløbende har jeg haft en kunstnerisk karriere, somme tider fuldtids, men i de senere år i et meget begrænset omfang på grund af mit akademiske arbejde. Selvom jeg har et omfattende personligt CV, der omfatter censurerede, solo- og gruppeudstillinger samt udsmykningsopgaver og store stipendiater, er mit mest betydningsfulde bidrag som tekstilkunstner det arbejde, jeg har lavet siden 2003 som medlem af gruppen Textile Illusions, hvor vi ved hjælp af digitale midler undersøger potentialet i vævning efter år 2000. Dette arbejde har ført til talrige udstillinger på velrenommerede udstillingssteder, og i 2012 og 2015 modtog vi bestillinger fra Ny Carlsbergfondet: Et scenetæppe til Europahallen i Aalborgs Kongres og Kulturcenter samt et tæppe til Det Danske Institut i Rom.

I min undervisning er jeg interesseret i de måder, hvorpå praksis og teori kan komplementere hinanden. Her spiller brugen af designfærdigheder som for eksempel tegning og designeksperimenter en stor rolle. Jeg underviser i vævning, designmetoder og designteori på bachelor, kandidat og ph.d.-niveau. Jeg er også vejleder for designprojekter og PhD-afhandlinger.

For mig, som akademiker forankret i praksis, er det afgørende at kombinere det praktiske designarbejde med teori. Jeg er beæret over at have fået chancen, som medlem af Designskolens fakultet, til at bidrage til professionens teoretiske underbygning. Og selvom meget af mit arbejde nu drejer sig om ord og det skrevne, er det stadigt materialet, strukturen og de taktile aspekter, der er drivkraften i mit arbejde.