Bestod på Shakespeare, peanutbutter og banan
I 1995, mens jeg gik på Designskolen Kolding, fik vi to tekster af Kim Fupz Aakeson fra forlaget Gyldendal til et forløb i illustration. Den ene hed ”Prinsessen der altid havde ret.”, den anden: ”Og så er det godnat!” om en monsterunge, som ikke vil sove. Jeg prøvede først med prinsesse-historien. Jeg mente, at rokokokjoler og kobberspir lå lige til højrebenet. Det gjorde de ikke. Da vi havde tre dage tilbage på projektet, sprang jeg til monster historien. Den blev udgivet! Man skal ikke undervurdere panik og præstationsangsts gavnlige virkning på monstre.
Selvom sporet var lagt til billedbogen, valgte jeg at lave scenografi og plakater på mit afgangsprojekt. Intet mindre end Shakespears fire tragedier, Kong Lear, Othello, Macbeth og Hamlet. Jeg overlevede det på brød med peanutbutter og banan og bestod. Det blev alligevel illustration af billedbøger, som jeg kom til at lave mest af, selvom jeg også har arbejdet med udsmykning, plakater, undervisning og tekster. Kim Fupz Aakeson er den forfatter, som jeg har illustreret oftest. Jeg er meget glad for at arbejde med hans historier. Han sørger altid for, at der er godt med ”guf” til tegneren, f.eks. to kronhjorte, som spiller ludo i en luftballon.
Jeg har selv skrevet bøgerne: ”Gerda flues forfærdelige køkken”, ”Bette i græsskoven”, ”Et hjem med gevær” og ”Kanuld på Mammutsletten” om en neandertaldreng og hans familie. Jeg har lige skrevet den næste: ”Kanuld og Onk i miraklernes urtid” som jeg skal til at illustrere.