Nøgleperson i udvikling af computerspil som kunstform

Arnt Jensen har været en nøgleperson i udviklingen og modningen af computerspil som kunstform. I 2008 modtog han Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat, og hans to store spil, LIMBO og INSIDE, har fået udviklingsstøtte fra Filminstituttet. Han er i en liga, hvor Washington Posts anmelder trækker linjer til Edvard Munch og Ingmar Bergman, men hans kolleger siger også om ham, at han er kompromisløs, sikker på sig selv, genert og besat af at skabe det allerbedste. Selv siger han, at han hele livet har ønsket at skabe noget, folk kan lade sig opsluge af. Noget han selv kan være stolt af.

Arnt laver spil og har gjort det hele sit liv, siden hans computerinteresserede far i starten af 80’erne kom hjem med familiens første PC fra Texas Instruments. Hans store anden interesse var at tegne, men han forestillede sig ikke, han kunne koble de to talenter - og komme til at leve af det. Ikke før han startede på Designskolen Kolding i 1994 og følte en helt ny verden åbne sig for ham.

- Det var det vildeste. Det var nærmest som at finde hjem, siger han. Arnt beskriver, at på skolen lærte han for første gang, at det er i orden at være stædig, kompromisløs og have et stort ego.

-Jeg havde gået i folkeskole med 400 elever, og næsten alle vidste, det var mig, der kunne tegne. Jeg var sådan lidt en ener. Men så kom jeg på Designskolen, og pludselig var alle enere, der var samlet ind fra hele Danmark, siger han.

Efter eksamen i Kolding blev han ansat i det store danske spilfirma Io-Interactive, men trivedes ikke rigtigt. Så blev han freelancer – og nærmest hadede det – og han søgte konstant at finde på noget, så han kunne skabe sit eget. En dag, i en pause, hvor han som sædvanligt sad og tegnede, ændrede alt sig. Han tegnede den første tegning i det, der blev til spillet LIMBO. Han skabte et tåget, knugende og truende univers, holdt i sort og hvid, og det univers har han holdt fast i. Hver gang han blev usikker, gik han tilbage til den tegning – og holdt fast. Først et halvt år senere var han der, hvor han tegnede den lille dreng, man er i spillet, og som leder efter sin søster i en uhyggelig, farveløs verden med farer overalt: Fælder, edderkopper, knive og rullesten. “Alle valg og fravalg i spillet er taget for at gøre oplevelsen stærkere. For at få folk til at fordybe sig, forsvinde væk i det. Det søger jeg selv. Der er alt muligt af mig i Limbo. Mine fobier for eksempel. Det er derfor, edderkoppen fylder så meget af skærmen, men især er der ensomheden og søgen efter en større mening” sagde han i et interview med Jyllands Postens Rasmus Karkov.

Det færdige spil udkom i 2010, og i løbet af de første to år blev der solgt over en halv million eksemplarer. Spillet blev modtaget med åbne arme af anmelderne og var et af de tre mest pris-vindende spil det år. Spillet udkom i 2010 og blev det tredjemest pris-vindende spil det år. Da Arnts næste spil INSIDE udkom i 2016, blev det endnu flottere modtaget, og det er nomineret til et hav af priser ved alle de største festivaler og konferencer i verden. Blandt andet skrev Washington Post i sin 5/5 anmeldelse: “There is a term in Danish, gennembrud, that means breakthrough. In 1883, the critic Georg Brandes used the phrase Det moderne gennembrud, or the modern breakthrough, to describe the ways in which Scandinavian literary artists were rebelling against the conventions of their time and forging new paths for artists outside of the region. Since then, the idea has been applied to the paintings of Edvard Munch and the films of Ingmar Bergman. An “art of siege, of takeover” is how Arnold Weinstein describes such works in his book “Northern Arts.” Though they labor in another time and another medium, the developers at the Copenhagen-based video game studio Playdead deserve to have their work studied in such a light. They, too, are pushing the boundaries of their chosen art form by making creepy, visually expressive games that tap into the dark areas of the collective unconsciousness.” I dag er Arnt Jensen ejer, direktør og kreativ leder i Playdead, der har 25 medarbejdere og til huse i Pilestræde i København.