I krydsfeltet mellem kunst og design, 2D og 3D

Kristine Mandsberg studerede på Designskolen Kolding fra 2003 til 2006 og dimitterede med en BA i Tekstildesign. Bagefter tog hun sin kandidatuddannelse på The Royal College of Art i London med speciale i trykte tekstiler. Siden 2008 har hun arbejdet som freelance designer fra sit værksted i København for en lang række kunder og har udført forskellige illustrations -, tekstil- og installationsprojekter. Hendes arbejde er yderst forskelligartet, men hendes stil er altid genkendelig: Illustrationer, mønstre og materialer der smelter sammen og kommer til udtryk i kostumer, tekstiler, installationer, animationer, papirklip, illustrationer osv. Kristine har arbejdet for eksempelvis IKEA, WGSN, Ferm Living og HAY og har bl.a. udviklet mønstre og illustrationer til tekstilkollektioner, børnetøj og interiørprodukter. Hun har også arbejdet på mere kunstneriske projekter og har flere gange fået tildelt et ophold på Statens Værksteder for Kunst i København, ligesom hun har modtaget Statens Kunstfonds Arbejdslegat.

Under opholdene på Statens Værksteder for Kunst har Kristine arbejdet med tekstiler kombineret med animation, designet en kollektion af trykte tekstiler og udviklet konceptet og de første prototyper til 'Soft Sculpture'. Konceptet ’Soft Sculpture’ er baseret på ideen om at arbejde med tekstiler, strukturer og mønstre i en tredimensionel kontekst. Hun har arbejdet med tekstile materialer fra et 2D perspektiv, implementeret dem i et 3D objekt, som forholder sig til det at skulle placeres og opleves i en rumlig kontekst. Intentionen er at gøre installationen til en visuel og fysisk oplevelse for beskueren med stor vægt på håndværk, materialer, mønstre og strukturer. Genstandene er også en undersøgelse af, hvad moderne tekstildesign egentlig er, og de sætter spørgsmålstegn ved, hvad tekstiler, mønstre og materialer kan i en rumlig kontekst.

’Soft Sculpture’ er et igangværende projekt, der er blevet til flere fysiske genstande. Hjernen og hænderne er lige vigtige Min historie er egentlig relativ banal – jeg har altid vidst, jeg ville være designer! Jeg voksede op i Kolding, meget tæt på Volkerts Fabrikker, hvor Designskolen Kolding havde til huse dengang. Jeg vidste, at der foregik noget helt specielt derinde, og mine forældre sagde altid, at jeg var nødt til at arbejde meget hårdt, hvis jeg ville ind på sådan en skole – så jeg øvede og øvede mig! Da jeg endelig besluttede at søge ind, var det derfor meget naturligt, at det blev Designskolen Kolding. Men jeg var meget usikker på, hvilket fagområde jeg skulle vælge. Jeg endte med at vælge tekstildesign, da det virkede som en uddannelse, der havde en meget bred profil med hensyn til, hvilken type arbejde jeg som designer kunne få efter endt uddannelse. Det var også vigtigt for mig, at dette var en uddannelse, hvor arbejdet med hænderne blev vægtet lige så højt som arbejdet med hovedet, hvilket var det afgørende for mig, da jeg valgte at blive designer. Jeg arbejder nu som professionel, selvstændig tekstildesigner, og når jeg tænker tilbage, så var det helt sikkert det rigtige valg.

Kernen i mit arbejde er stadig overfladedesign, materialer, strukturer, mønstre og farver, og hvordan disse komponenter kan anvendes i alle mulige sammenhænge. Mit arbejde er derfor stadig meget alsidigt, og jeg føler mig godt tilpas ved at arbejde i krydsfeltet mellem kunst og design, mellem 2D og 3D. Jeg anvender min viden i mange forskellige sammenhænge og med mange forskellige typer af kunder og projekter, og jeg gør altid brug af tekstildesignerens centrale kundskaber og færdigheder, som jeg oprindeligt lærte på Designskolen Kolding.