Syede sin første kjole, da han var fire – og én til prinsesse Alexandra, da han var 12

Mark Kenly Domino Tan var ikke mere end 12 år gammel, da han designede sin første kjole til Prinsesse Alexandra af Danmark. Da havde han allerede designet mange kjoler. De første syede han, da han var fire år gammel. – Jeg var en helt almindelig dreng, der legede med biler, svømmede, dansede og spillede badminton, men jeg var glad for at sy og havde det held, at jeg hjemme i Ry kendte fru Smith, Emma Smith, som havde været kjolesyerske. Hun havde et aftenhold, der mødtes en gang om ugen, og der fik jeg lov til at være med til sandkage, roulade og pulvermælk i kaffen, fortæller han. En venindes mor købte en af hans kjoler, og han syede også en kjole til sin brors kæreste, og det store gennembrud kom, da han skabte en kjole til en fransk kunde – sort velour med et to meter langt slæb og en dyb udskæring i ryggen – til årtusindskiftet i Paris. Så syede han tre kjoler til en forretning i Ry, så lavede han kjoler til et lokalt modeshow, og siden da er han blevet så stor, at man kan købe hans tøj mange steder i verden, og modejournalisterne kalder ham ”The Wonder Kid” og spekulerer på, om han skal være den nye Erik Mortensen. – Det skal han ikke, siger han. Han vil gerne lave lidt haute couture, men knokler med at få sin egen produktions-kollektion op at stå sideløbende med, at han netop nu er blevet kreativ direktør for Birger Christensens AW17-pelskollektion.

Mark Tans vej gik fra Ry over skrædderskolen i Odense, Den Skandinaviske Designhøjskole i Randers og Designskolen Kolding. Derfra fortsatte han med at udvikle sit håndværk i nogle af de største modehuse, f.eks. Balenciaga, Alexander McQueen og Sonia Rykiel. I 2012 lancerede Mark mærket, der bærer hans navn, og han blev hurtigt kendt for sin evne til at skabe æstetiske silhouetter, forankret i strukturel skræddersyning og med en eksperimenterende brug af stoffer. Samme år vandt han National H & M Award, og året efter debuterede han på Copenhagen Fashion Week med sin S / S 14 kollektion, der fik ros af både den danske og den internationale presse. Mark vandt Dansk Design Talent, Magasinprisen, i 2014, og i 2015 modtog han, som den første modedesigner nogensinde, kronprinseparrets Star Dust pris for sit kreative arbejde med materialer, formsprog og klart fokus på bæredygtig og ansvarlig mode. Han siger selv, at han ikke arbejder ud fra, at hans tøj skal være bæredygtigt. – Men min tilgang til design er ansvarlig, siger han og fortæller om bl.a. de materialer, han laver med ”Kvadrat” og om den vedligeholdelsesfri og genanvendeligt polyester, der er smudshæmmende og ikke fnuldrer, når man arbejder med det. – Filosofien bag mærket er at skabe smukke og ansvarlige beklædningsgenstande, der er lavet af kvalitetsmaterialer, og som kan vare hele livet med mindst mulig vedligeholdelse, siger han. Mark Tan har lukket for tilgang af nye kunder.

Hvorfor Designskolen Kolding?
Kolding var for mig et helt bevidst valg. Jeg søgte slet ikke ind i København. Jeg havde brug for at fokusere på, hvilken retning jeg ville i, og skolens beklædnings- afdeling havde et godt ry i mit netværk.