Vigtigt at man tør tænke tanker til ende

Min interesse for visuel kommunikation stammer fra en grundlæggende undren over bogstaver, tegn og symboler. Som barn så jeg bogstaver som abstrakte, uforståelige former, og det var derfor nemmere for mig at værdsætte og forstå kunst og design, der brugte farver og komposition til visuelt at formidle budskab og følelser. Da jeg besluttede at studere design, ønskede jeg en akademisk uddannelse med plads til fordybelse.

På Designskolen Kolding var der plads til at stille spørgsmål, lave researchbaserede projekter, reflektere over design gennem kritiske designprojekter og eksperimentere med designsystemer gennem for eksempel service- og identitetsdesign. Æstetik i sig selv har altid været forførende, men har aldrig interesseret mig dybere. Jeg bruger design som et redskab til at undersøge verden, stille spørgsmål og finde svar.

Hvad har jeg lært indtil nu?
Drevet af nysgerrighed og rastløshed har jeg som grafisk designer bevæget mig vidt omkring inden for og uden for mit felt. Jeg har arbejdet med Motiongraphic og videodesign, typografi og lingvistik, rumligt design, kulturdesign og branding. I 2008 samarbejdede jeg for første gang med Hotel Pro Forma, hvor jeg lavede videoprojektioner til stykket ‘Imorgen om et år’. Her lærte instruktør Kirsten Dehlholm mig, hvad det virkeligt vil sige at ‘dræbe sin darling’ og at være åben over for forbedringer helt op til premieredagen. Men måske vigtigst af alt lærte jeg, at man kan behandle selv de største og mest ubegribelige emner gennem kunsten. Under uddannelsen tog jeg praktik hos Glen Cummings i New York, tidligere vicedirektør for AIGA NY og grundlægger af bureauet MTWTF. Her arbejdede jeg med wayfinding i kulturelle institutioner. Det bestod I både klassisk grafisk design og komplekse systemer. Hvis jeg sad fast i en opgave, gav Glen mig altid følgende råd: “Try another approach”. Det er et af de bedste råd, jeg har fået som designer, og ét jeg ynder at give videre.

Da jeg tog min master fra Designskolen Kolding, afleverede jeg et produkt, der udelukkende bestod af spørgsmål og eksperimenter. Opgaven ledte ikke til et slutresultat, men blot flere spørgsmål. Mit arbejde blev taget vel imod og skabte debat blandt dem, jeg præsenterede det for. Det var en øjeåbner for mig at opleve, at kvaliteten af en opgave ikke kun er defineret af, hvor helstøbt svaret er, men derimod af hvor interessant og relevant spørgsmålet er. Efter at have været selvstændig i to år fik jeg mulighed for at arbejde sammen med min tidligere mentor Mads Quistgaard og hans partner, Christian Pagh i Urgent.Agency. Her arbejdede jeg bl.a. med branding for større virksomheder og indså, hvordan man kan bruge branding til både at skærpe virksomheders fokus, skabe værdi for slutbrugerne og også være kultur- og identitetsskabende for borgergrupper. Det tog mig lang tid at forstå branding som et redskab til at skabe en positiv forandring i verden, men det er nu blevet min største drivkraft.

Mit nuværende arbejde
Nu bor jeg i Amsterdam, hvor jeg er Art Director for ECCO Sko’s innovationsafdelingen, ILE. Jeg ønsker at hjælpe virksomheder, der skaber kvalitet for deres slutbrugere ved at lave designløsninger ud fra forståelse for den verden, de indgår i, brugerne, og de konsekvenser, løsningerne får på lang sigt.