Rasmus tjener kassen på det, vi andre ser som tidsfordriv

Jeg lever af at lave LOL til internettet (helst noget med kattekillinger), der får dig til at smile, grine, undre dig, tænke dig om, dele med andre eller provokerer dig. Det fungerer, fordi jeg analyserer en målgruppe og designer specifikt til den samt forstår at bruge de tekniske og sociale mekanismer på sociale medier. Jeg har arbejdet med: Coca-Cola, SAS, Danmarks Radio, X Factor, Snickers, Statens Museum for Kunst m.fl.

Jeg valgte Designskolen i Kolding, fordi jeg vidste, jeg ville skabe noget, men ikke hvad.

 

Gakkede videoer, kreative tegneevner og humor er ingredienser i Rasmus Kolbes arbejdsliv. Hans videoer på appen Snapchat bliver set af 60.000 personer i døgnet, og det gør ham til en af de bedst betalte danskere på de sociale medier. I et stort portræt i Jyllands Posten november 2016 skriver Rasmus Straka og Kristian K. Jørgensen bl.a., at Rasmus Kolbe – kendt som Lakserytteren - som den eneste dansker har gjort appen til sin primære levevej. Selv mener han, at hans succes skyldes, at han får skøre idéer, ikke er bange for at lave fejl, og så elsker han at være på.

Hvad fremtiden byder, er han ikke helt sikker på. Han håber fortsat at kunne arbejde med sociale medier og markedsføring. Også tv-mediet kunne være spændende, men der er et enkelt problem. "Det kunne være fedt at arbejde for DR Ultra - men jeg er større end dem," siger han. I stedet retter Rasmus Kolbe blikket mod udlandet. Ud over sin danske Snapchat-profil har Kolbe succes med sin engelsksprogede profil HelloRasmus. Her bliver hans snaps set af cirka 30.000 personer i døgnet, og med den har han netop vundet den internationale pris "Årets historiefortæller" i Snapchat-konkurrencen Snaphappen.

”Når vi hiver fat i en som Rasmus Kolbe, er det, fordi han er væsentligt bedre til at fortælle historier end os”, Peter Svejgaard, ansvarlig for sociale medier hos Spies Rejser, til Jyllands-Posten.

”Han er en unik historiefortæller, der konstant leverer stærkt indhold” Lasse From, redaktør på DR Ung og ekspert i Snapchat.