Skaber hverdagsgenstande med personlighed og sjæl

Design er humanisme for mig. Når jeg designer noget, begynder jeg ikke med at tænke på selve genstanden; det, jeg tænker på, er det forhold, der vil blive skabt mellem genstanden og dens bruger ud fra et mere følelsesmæssigt perspektiv. Det, der interesserer mig mest, er ikke de håndgribelige, men de uhåndgribelige relationer mellem mennesker, genstande og den kontekst, de optræder i og de variabler, der indgår i disse relationer. Jeg tror på, at essensen af godt design er holistisk og humanistisk, og at der skabes en aktiv og stimulerende interaktion mellem mennesker og de fysiske omgivelser.

Jeg betragter mig selv som en historiefortæller. Jeg opfatter genstanden som en form for udtryk og prøver at udforske dens fulde fortællingsmæssige potentiale på forskellige niveauer. Mine design udtrykker en intention, en idé, som ønsker at blive formidlet ud over genstandens funktionalitet med det formål at fremprovokere følelser og flytte folk mentalt. Jeg fokuserer på detaljer og på det håndværksmæssige; men alligevel forsøger jeg at udfordre de uendelige muligheder, der eksisterer inden for faget og desuden udforske det naturlige potentiale i materialerne og deres grænser.

Jeg voksede op i Madrid, Spanien, hvor jeg studerede arkitektur i seks år. Som en del af mine studier tog jeg nogle valgfrie kurser i møbeldesign, og det var her, jeg opdagede min sande lidenskab. Efter endt eksamen arbejdede jeg et år som arkitekt for at få noget professionel erfaring, og derefter besluttede jeg at flytte til Danmark og få en Master i Industriel Design og dermed bygge videre på den danske know-how inden for området. Designskolen Kolding var et helt specielt sted at være. Det er en fantastisk institution, der giver nøjagtigt den plads, den opmærksomhed og de ressourcer, der kræves for at udruge kreative, professionelle og dygtige designere i et dynamisk og inspirerende miljø. Jeg arbejdede i flere år i forskellige arkitekt- og designfirmaer i Spanien, Paris, Sverige og Danmark, men nu bor jeg i København, hvor jeg åbnede min egen tegnestue i 2016. Jeg arbejder med design af møbler, belysning og interiør accessories og forsøger at give folk spændende, meningsfulde og ærlige dagligdags oplevelser. Mit arbejde er meget instinktivt og personligt.

Jeg er stærkt påvirket af arkitektur, kunst og tradition, som jeg prøver at inkorporere i mine genstande med karakter og sjæl. Enkelhed og funktionalitet er hovedprincipperne i mine design, men på samme tid bruger jeg ironi som et redskab til at udfordre forudfattede meninger og samtidig søge uforudsete kontraster. Jeg blev færdig på Designskolen Kolding i juni 2016. Mit Master projekt handlede om at skabe individualitet inden for industriel produktion. Hensigten var at skabe mere personlige og sjælfulde genstande og desuden fremelske mere markante og menneskelige fremstillingmetoder. Projektet blev udviklet i samarbejde med New Works. Resultatet blev Grasp æsker, Enfold skåle og Pleat kander, der består af tre grupper af dagligdags genstande. De repræsenterer en afvisning af den dominerende æstetiske model, der er baseret på den ensartethed og standardisering, som vores materielle verden har været udsat for i løbet af det sidste århundrede. Med andre ord: Disse genstande undersøger muligheden for at tilføje de specielle træk, som folk traditionelt har elsket i håndlavede brugsgenstande (spor af processen, kunstnerens håndaftryk, værktøjsmærker osv.), til industrielt fremstillede genstande, så der skabes unikke produkter med en historie og et liv. Jeg har udviklet mine egne produktionsteknikker og industrielle værktøjer, der gør mig i stand til at skabe enestående resultater ved brug af den samme automatiserede seriefremstillingsproces. Dette skaber mere personlige og meningsfulde genstande, der har karakter og sjæl, og som kan fremelske stærkere følelsesmæssige bånd med brugeren og dermed berige vores daglige oplevelser.