Designere skal skabe løsninger, ingen havde drømt om

Med afsæt i Designskolen Koldings 50 års jubilæum giver rektor Elsebeth Gerner Nielsen sit bud på fremtidens uddannelse

Når et nyt hold designstuderende i september for 50. gang i Designskolen Koldings historie tager hul på et nyt studieår, har meget ændret sig, siden det første kuld startede på daværende Kunsthåndværkerskolen i Kolding i 1967. Uddannelsen er blevet længere med en teoretisk overbygning og har fået universitetsstatus.
Men hvordan skal designuddannelse formes de kommende år? Det giver rektor for for Designskolen Kolding Elsebeth Gerner Nielsen sine bud på i bogen ”Tanker om fremtidens Designskolen Kolding”, som er udgivet anledning af skolens 50 års jubilæum. Her skriver hun: ”Fremtidens designer skal ikke bare holde sig til facts og ’virkeligheden’. Designeren skal skabe løsninger – oplevelser, produkter, services - som ingen havde drømt om eller bedt om, men som omvendt ikke er så anderledes og fremmede, at brugerne står af. Løsningerne skal – sagt på en anden måde - være meningsfulde.”

Værkstedet er rammen
”Designeren skal skabe løsninger i en kombination af facts og fantaseren. Det objektive og subjektive skal gå hånd i hånd. På designuddannelsen skal de studerende trænes i begge dele, og rammen for det er Designskolen Kolding værksted.
I visionen tegner Elsebeth Gerner konturerne for de næste mange år med afsæt i det seneste århundredes tanker om Danmark som et foregangsland, der kan vise, hvordan design kan bidrage til forbedring af samfundet og livet.
”Det er denne retning for udvikling af dansk design, som Designskolen Kolding er lejret i, og som skolens ønsker at videreudvikle”, slår hun fast og fortsætter:
”På den baggrund har vi valgt at specialisere vores vidensopbygning inden for tre strategiske områder: Bæredygtighed og design, social inklusion og design, leg og design. Designskolen Kolding er af den opfattelse, at det er inden for disse tre felter, at Designskolen Kolding især kan bidrage til udviklingen af dansk design.

Bæredygtighed og design
”I vore mest ambitiøse øjeblikke er forhåbningen at bidrage med svar på, hvorledes modebranchens store betydning for dansk eksport kan øges, samtidig med at der skabes reelle jobs til de millioner af mennesker, som i dag har deres udkomme inden for modeproduktionen. Og hvordan kombineres denne udvikling i øvrigt med at hjemtage noget af produktionen til værksteder, bemandet med robotter? Kunne en sådan udvikling give nye muligheder for, at håndværket fik en øget plads i mode- og tekstiludviklingen? Strik, broderi, tryk, knipling etc? I et videre perspektiv: Udvikling af nye materialer og tilknyttede håndværk.

Social inklusion og design
”At være en del af et land med så stærk en velfærdssektor som den danske har næsten pr. automatik medført, at Designskolen Kolding er kommet til at arbejde med projekter, som er relateret til velfærdsområdet. (...) Sidste skud på den udvikling bliver et uddannelsesprogram på kandidatuddannelsen inden for socialt design. På uddannelsen vil vi uddanne designere, som er eksperter i at bruge designmetoder til at styrke meningsfulde relationer, ikke mindst i tilknytning til – og sammen med – teknologi. Målet er at udvikle løsninger, hvor designs fokus på brugerinddragelse og det emotionelle, kombineret med teknologi, skaber forudsætningen for, at mennesker – brugere, klienter, borgere – føler sig inkluderet, opmuntret til at tage stilling og til at bidrage til løsningen.

Leg og design
”Det moderne Danmark bygger på, at der ikke behøver at være en modsætning mellem lyst og læring – mellem leg og læring. Denne tro på, at mennesket kan vokse og lære med lysten i behold, er en vigtig del af den kulturelle klangbund for udvikling af undervisning, legetøj, børneudsendelser, institutionstilbud osv. (...) Hvis ambitionen med design er at understøtte mennesket i at udfolde sit fulde potentiale, synes der ikke at være et mere meningsfuldt sted at sætte ind end netop design til leg. Det kræver, at vi bliver langt dygtigere til omsætte den store viden om legens betydning til konkrete designløsninger, men også at der udvikles mere viden om f.eks. legens indflydelse på designprocessen og dens outcomes.”

Internationalisering
”Vi drømmer om at have dobbelt degrees sammen med vore internationale partnere. Vi drømmer om at oprette et ”Designskolen Kolding Laboratorium” i Asien med stærk inspiration fra Aalto´s Factory Concept i bl.a. Shanghai, som sikrer finsk design og designere de bedst tænkelige rammer for indflydelse og inspiration”.

Forskning og kunstnerisk udviklingsarbejde
”Designeren vil trække på sin intuition, sin fantasi, sine hænder, materialerne, på sit kunstneriske talent, sin erfaring, på kulturarven. Det er i denne spænding mellem den videnskabelige systematik og data på den ene side og den kunstneriske fabulering og drømme på den anden, at designs og designerens styrke ligger i dag”.
Viden fra praksis

Samarbejdet med det omgivende samfund
”Mit håb er, at der i fremtiden bliver langt bedre mulighed for tætte samarbejder med det omgivende samfund, f.eks. i form af erhvervskandidatuddannelser på fire år, hvor de studerende bruger halvdelen af tiden på en virksomhed og resten af tiden på skolen. Dermed ville der være mulighed for en meget direkte dialog om, hvad de studerende bør lære - her og nu. Det forudsætter selvfølgelig, at vi finder samarbejdspartnere, som er klar over, at der også er behov for at tænke og udvikle langsigtet. Dem kender vi allerede rigtig mange af ”.

Livslang uddannelse
”Frem for at uddanne bachelorer og kandidater (alene) kunne opgaven for Designskolen Kolding – og lignende uddannelser – være at sikre, at medarbejdernes kvalifikationer løbende blev opdateret. Ud over at sikre at erhvervslivets designkompetencer er på højeste niveau, kunne opgaven også være generelt at lære medarbejdere at tænke som designere; lære at bruge designmetoder som et redskab til større robusthed i en tid, hvor forandring er det normale”.

Vores vision 
Designskolen Kolding er et internationalt talentværksted for udvikling af dansk design.
Vores ambition
 At videreudvikle dansk design med respekt for den stolte kulturarv, som vi står på skuldrene af, men som omvendt ikke skal kvæle os. Vores formål
At bidrage til udviklingen af Danmark som design society, herunder bidrage til udvikling af forretningsområder, som kan sikre den fortsatte finansiering af velfærdssamfundet.

Vi bruger cookies

Vi bruger cookies til at integrere med vores videoudbyder og til at lave anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.
Cookies er små tekstfiler, som kan bruges af websteder til at gøre en brugers oplevelse mere effektiv. Loven fastslår, at vi kan gemme cookies på din enhed, hvis de er strengt nødvendige for at sikre leveringen af den tjeneste, du udtrykkeligt har anmodet om at bruge. For alle andre typer cookies skal vi indhente dit samtykke.

Dette websted bruger forskellige typer af cookies. Nogle cookies sættes af tredjeparts tjenester, der vises på vores sider. Du kan til enhver tid ændre eller tilbagetrække dit samtykke fra Cookiedeklarationen.

Læs mereLuk

Sociale medier cookies tillader os at integrere med velkendte sociale mediers platforme. Formålet er en mikstur af marketing, statistik og interaktioner med 3. parts platformen.
Nødvendig for at afspille YouTube videoer