Har du også et par yndlingsbukser?

Tre forskere fra Designskolen Kolding er med på beatet i ny bogudgivelse

Vi skal væk fra den hurtige udskiftning af kollektioner, vi i dag ser i modebranchen. Det mener modeforsker Else Skjold, der i flere år har arbejdet med den såkaldte garderobemetode og studeret almindelige menneskers garderobessamlinger. Den almindelige forbruger går nemlig ikke nødvendigvis op i, om tøjet de køber, er nyeste mode. De køber snarere fordi de kan lide stilen, snittet og farverne - og vigtigst: at det passer til noget, de har i forvejen.

- Modebranchen satser primært på unge kvinder med mange penge, men denne gruppe er ikke ret stor. Der er folk, som gerne vil betale rigtig mange penge for tøj, når de finder noget, der passer godt til dem, og den gruppe mener jeg, at modebranchen skal satse meget mere på, fortæller Else Skjold.

Opening up the wardrobe er titlen på en ny bog, der beskriver 50 metoder til at studere garderobens indhold, og dermed blive klogere på, hvordan man bruger sit tøj. Bogens redaktører er de to anerkendte forskere Kate Fletcher fra London College of Fashion og Ingun Grimstad fra Forbrugerinstituttet i Oslo, som har indbudt en række internationale forskere og undervisere til at bidrage, deriblandt Else Skjold, Vibeke Riisberg og Anne Louise Bang - alle forskere ved Designskolen Kolding.

- Vi har på Designskolen Kolding arbejdet med at udvikle garderobemetoden siden 2008 i samarbejde med vores internationale kollegaer, fordi vi tror at større brugerforståelse ikke alene er sund fornuft i modebranchen, men også kan være en nøgle til at skabe bæredygtig omstilling, siger Else Skjold, der har været med siden begyndelsen.

Siden da er der på skolen forsket og samarbejdet om flere projekter, fx babytøjskollektionen Vigga, der bygger på cirkulær økonomi, og tilbyder forbrugeren at abonnere på babytøj i stedet for at købe nyt. Når baby vokser ud af en størrelse, sender man pakken retur og modtager en ny i en større størrelse. Derudover deltager de studerende på Mode & Tekstil hvert år i undervisningsforløbet Design for Change, hvor formålet er at skabe bæredygtigt tøj, der stadig er moderne. Begge projekter fasciliteret af Vibeke Riisberg og Anne Louise Bang.

Har du lyst til at høre mere så kom til bog-release tirsdag den 19. september kl 14.30 på Designskolen Kolding. Her vil både Anne Louise Bang og Vibeke Riisberg fortælle om, hvordan vi kan skabe en mere bæredygtig fremtid.
Se program.