Design af leg handler ikke kun om at designe legetøj

Verdens første uddannelse indenfor leg er skudt i gang. Nu åbner designskolens spritnye legelaboratorium "Play Workshop"

Det kan være oplagt at forbinde Designskolen Koldings spritnye masteruddannelse i Leg & design med design af legetøj. Men det er langtfra tilfældet. Det udsagn tilslutter det første kuld studerende sig, som nu er i fuld gang med verdens første masteruddannelse i Leg & design på Designskolen Kolding. Men som det også kan være med nye lege kan rejsen ind i det uvisse være en lige så stor del af oplevelsen som legen selv:

- Jeg stod med en åben invitation til en spritny verden. Jeg vidste ikke på forhånd, hvad jeg gik ind til, men jeg vidste, at jeg ikke ville finde det noget andet sted i verden. Det var som at få en flybillet til en ukendt destination, som jeg ville med på og bare nyde turen - opdage og udforske det nye, lyder det fra Bryce Gordon Duyvewaardt fra Vancouver i Canada - én af de i alt 15 studerende, der er sluppet igennem nåleøjet til uddannelsen.

Den første af sin slags
Design for Play, som uddannelsens internationale navn lyder, er et helt nyt toårigt masterprogram, som optager studerende på baggrund af deres designtalent og interesse for leg. De studerende skal være frontløbere for nye måder at designe på i et samfund og arbejdsmarked, hvor kreativitet, ifølge World Economic Forum, om bare tre år vil være den tredjemest efterspurgte kompetence, og hvor mere end halvdelen af de jobs, der skal besættes, slet ikke eksisterer i dag.

- Målet er at uddanne en generation af designere med nye og stærke kompetencer i at koble leg med design af tøj, spil, legetøj, processer, brugergrænseflader og fysiske omgivelser – kort sagt alt, som understøtter leg, kreativitet og personlig udfoldelse, siger leder af Designskolen Koldings uddannelse for Leg & design, Lene Nyhus Friis.

Uddannelsen er udviklet i tæt dialog med LEGO Fonden og LEGO Koncernen og bygger blandt andet på inspiration og erfaringer fra Play User Lab og Designskolen Koldings samarbejde med Børnenes Hovedstad A/S. Det verdensomspændende designbureu, DesignIt, er også en del af partnerskabskredsen, ligesom KOMPAN og Ledon.

I fuld gang med projekter
Helt centralt i uddannelsen står "Play Workshop" - et laboratorie bygget specifikt til kreativ udfoldelse og idegenerering. Laboratoriet åbner officielt for skolens studerende og ansatte fredag den 6. oktober, hvor de nye studerende fra Leg & design viser prototyper af deres første designs. De første uger af studiet har de studerende arbejdet med patientdemokrati for Vejle Sygehus. En opgave skotske Mairi-Claire Macdonald ser stort potentiale i:

- Vi har allerede nu arbejdet med noget så vigtigt som sociale emner - noget jeg synes er rigtig fedt ved denne skole. Her rækker man ud i samfundet, identificerer problemstillinger og benytter design til at løse dem - eller forsøger i det mindste. Jeg kommer fra en skole, hvor alt er ”design, design, design”, men hvad betyder det egentlig, og hvor hører det hjemme i samfundet? Det synes jeg, at Designskolen Kolding har svaret på.

Bryce Gordon Duyvewaardt har en drøm om at designe for LEGO, men han understreger, at samarbejdet med ligesindede og en legende tilgang til en proces eller en problemstilling har lige så høj kurs som at designe produkter:

- At være sammen med ligesindede som tænker som jeg, ikke kun design af legetøj men leg generelt har stor betydning for mig. Det havde jeg ikke på min tidligere skole. Jeg oplever større fokus og indsigt her, og jeg håber at lære, hvordan jeg kan udnytte mine evner inden for design og leg bedst muligt.