Hvordan designer man en huskeprotese?

Accessory Design-uddannelsen får besøg af anerkendt professor fra Parsons, som har en spændende udfordring med til de studerende

Madeline Schwartzman, Professor at Parsons, The New School of Design in New York, gæster i 10 dage Designskolen Kolding. Her skal hun undervise førsteårs kandidatstuderende på accessory design og desuden holde en åben forelæsning den 7. november kl. 13.00.

På kurset skal de studerende blandt andet producere ’huskeproteser’. Det vil sige, bygge prototyper ud fra hovedet som objekt. De skal arbejde intuitivt med materiale og kroppen uden at lade sig begrænse af tanker, hvilket umiddelbart kan lyde selvmodsigende: Madeline Schwartzman forklarer:

”The head is a mysterious artifact. It is extremely rigid, both formally and functionally. At the same time it is also highly unstructured and unwieldy. This project—The Memory Prosthetic—will attempt to reconcile these two contrasting states of our most precious body part. We will also attempt to mediate between being inside of and outside of our head."

Schwartzman er blandt andet kendt for bogen See Yourself Sensing: Redefining Human Perception. En bog, der på eksplosiv vis undersøger de sidste 50 års forhold mellem design, krop, teknologi og sanserne.

Åben forelæsning
Kom til åben forelæsning med Madeleine Schwarzman tirsdag den 7. november kl. 13.00 i auditorium 0.2 på Designskolen Kolding, Ågade 10, 6000 Kolding.