Designere vinder konkurrencen

Ghazaleh Akhavan og Michael Molver Nissen fra Designskolen Kolding vandt førstepladsen i konkurrencen DesignTalent ved Danish Entrepreneurship Award 2017.

Deres design af et køkkenapparat, der reducerer madspild, imponerede dommerne, og de vandt designkonkurrencen. Næsten 7000 innovative unge var samlet til en dag fyldt med gåpåmod og kreative idéer til Danish Entrepreneurship Award 2017. Michael Molver Nissen er studerende ved Designskolen i Kolding og Ghazaleh Akhavan er dimittend fra samme skole. De var taget til Fredericia for at deltage i konkurrencen DesignTalent 2017, som var en af konkurrencerne på Danish Entrepreneurship Award 2017.

Fra madspild til gødning
Glæden strålede ud af de to unge designere, da de ud af højtalerne ved det store awardshow blev udråbt som vindere af DesignTalent. De to vindere har lavet ComposTech, som er et højteknologisk køkkenapparat, der reducerer madspild. Maskinen omdanner madspild til gødning i løbet af mindre end 48 timer, og Ghazaleh har valgt, at apparatet skal have et enkelt og moderne look, så det passer ind i skandinaviske køkkener.

- Wow, det var så fedt at vinde. Det var en perfekt dag, lang og lidt stresset, fordi vi jo ikke vidste om vi ville vinde eller ej for alle havde gode ideer. Vi er lettede, for vi har brug for pengene. Hun arbejder fuldtid på projektet, mens jeg arbejde deltid, fordi jeg stadig er studerende, så vi lever af én SU. Vi vil gerne udvikle en app, og det koster penge. Samtidig er det her en validering af vores idé, sagde Michael Molver Nissen.De vandt 10.000 kr.

Selvom ComposTech vandt, var de oppe mod mange andre skarpe ideer, som pressede dem til de sidste.

- I år har vi set mange spændende, kreative og ikke mindst meget brugbare idéer. Det er virkelig medrivende, hvordan deltagerne har lagt så mange kræfter i deres arbejde, og vi er glade for, at vi igen i år har givet dem meget sparring retur, så de kan gå hjem med masser af erfaring og ny viden, siger Camilla Ryge Leth, projektleder for Danish Entrepreneurship Award.

Konkurrencer og masser af læring
Til finalen i Projekt Edison stillede 681 unge op fordelt på 165 forskellige hold. Alle holdene havde inden finaledagen kvalificeret sig gennem lokalfinaler, og der har været over 10.000 elever med på landsplan. Det var derfor topmotiverede 6.- 7. klasser som mødte op til awarden.

Det er syvende gang, at Danish Entrepreneurship Award samler unge fra hele landet til en dag med innovative ideer. Mere end 2.000 unge deltog igen i år i den største konkurrence, Idékonkurrencen. De yngste deltagere fra 6.-7. klasse kæmpede om den bedste opfindelse i Projekt Edison, mens Da Vinci-konkurrencen var for ungdomsuddannelserne. Derudover blev årets DesignTalent kåret, og Fonden for Entreprenørskab delte også tre mikrolegater á 25.000 kr. ud til studerende, som havde særligt gode idéer.

Udover at deltage i konkurrencerne kunne de unge også få professionel sparring fra erfarne erhvervsfolk og høre foredrag med erfarne iværksættere som fx Tommy Ahlers og Ilse Jacobsen, der begge er kendt fra DR1-programmet Løvens Hule.

Danish Entrepreneurship Award 2017 er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab i samarbejde med Trekantområdet Danmark, og er en del af Global Entrepreneurship Week Denmark.

ComposTech
Kontakt: Ghazaleh Akhavan og Michael Molver Nissen på 91 86 15 72