Doktorer og designere driver driver de svære samtaler

I mere end to år har Sygehus Lillebælt arbejdet tæt sammen med Designskolen Kolding om en serie beslutningsværktøjer

Hvad er den rigtige behandling for dig? Det spørgsmål arbejder en gruppe læger på Sygehus Lillebælt med at stille, så man som patient føler sig bedre forberedt på de svære valg, der ligger i et kræftbehandlingsforløb. Til det formål har lægerne fået solid støtte af designere fra Designskolen Kolding.
”De fleste klinikere vil nok mene, at de involverer patienterne i forvejen. De sørger for eksempel for at udlevere en ordentlig stak brochurer om paryk, kvalme og fakta om patienthotellet. Men de glemmer at huske, at patienterne er eksperter på eget liv. Patienterne ved bedst selv, hvad der er vigtigt for dem,” siger overlæge Karina Dahl Steffensen om baggrunden for at udvikle en række værktøjer, der skal understøtte den fælles beslutningstagen, og som vil ligge endeligt klar i foråret 2018.

Konsultation med et twist
”Det handler for lægerne om at tage et valg sammen med patienterne, ikke at tage et valg for dem,” resumerer overlægen grundtanken bag fælles beslutningstagen. En refleksion, der går igen, når man taler med en af de involverede designere, adjunkt i velfærdsdesign Kathrina Dankl:
”For at lave et effektivt beslutningsværktøj skal alle parter være engagerede og tage ejerskab til projektet. For lige pludselig bliver der to ligeværdige stemmer under konsultationen: Både patientens og den kliniske eksperts. Projektet her handler i virkeligheden om radikal innovation, hvor læge-patient relationen bliver twistet,” siger hun, der udover at undervise designskolens studerende i velfærdsdesign samtidig forsker i Shared Decision Making i sundhedsvæsnet.
At et sådant twist i relationen er både nødvendigt og velkomment, understreger overlæge Karina Dahl Steffensen:
”Det handler i høj grad om en langvarig kulturændring, og der har vi brug for designernes kompetencer for at rykke os ud af stedet og gøre tingene på en ny måde.”

Det virker virkelig
Men projektet handler ikke kun om forandring for forandringens skyld. Der er evidens for, at værktøjer som det, der lige om lidt ligger klar fra samarbejdet, rent faktisk gør en forskel, fortæller Karina Dahl Steffensen:
”International forskning viser, at patienterne i mindre grad fortryder deres beslutninger, når de er taget i fællesskab. Der er færre, der kommer i konflikt med deres valg, og der er færre patientklager. Desuden passer patienterne simpelthen deres behandling bedre – de husker at tage deres medicin, og tager generelt mere ansvar på sig. Det er et opblomstrende felt i Danmark, noget som alle snakker om, men som få gør noget ved. Derfor håber vi, vores erfaringer vil kunne komme en række andre sygehuse til gode, når beslutningsstøtteværktøjerne bliver endeligt offentliggjort til april,” slutter overlægen.

Fra Designskolen Kolding har følgende deltaget i projektet:
Designer, Denise Dyrvig
Designer, Rikke Colfach Karlsen