Designskolen åbner for talenter

Det er blevet lidt nemmere at søge om en plads på Designskolen Kolding. Men kravene til potentiale, passion og vilje er dog stadig tårnhøje

Går du rundt med en opfinder i maven? Er du passioneret, nysgerrig med en god portion livserfaring på lommen? Så er designuddannelsen måske noget for dig.

Du kan høre meget mere studiet som designer, når Designskolen Kolding holder Åbent Hus lørdag den 3. februar. Her vil faglærere og studerende fortælle om skolen og dens nye optagelsesprocedure.

Sidste år besluttede Designskolen Kolding at afskaffe den tidskrævende hjemmeopgave til fordel for en intens boot-camp-weekend, hvor folk med særligt talent for design kan prøve deres kreative potentiale af og måske sikre sig en studieplads.  Det skyldes, at optagelsesprocedurer var blevet så omfattende, at mange af de mulige kommende studerende valgte skolen fra på forhånd, fortæller prorektor Lone Dalsgaard André:

”Det gjorde vi fordi, at proceduren i løbet af de seneste 10 år var blevet meget kompliceret og tidskrævende for ansøgeren. I en sådan grad, at det nærmest var umuligt at søge om optagelse på flere skoler det samme år. I Danmark har man mulighed for at søge om optagelse til flere videregående uddannelser. Men vi er nu sikre på, at komplicerede og tidskrævende optagelsesforløb spændte ben for denne mulighed. Mange af vores mulige ansøgere har tidligere valgt os fra på forhånd, fordi den tre-ugers hjemmeopgave vi krævede, var for stor en mundfuld.”

Rå diamanter
Første skridt på vejen til en design-karriere går stadig via den koordinerede tilmelding på www.optagelse.dk, som har frist den 15. marts hvert år.  Hvis du som ansøger opfylder disse krav, bliver du bedt om at forberede en portfolio med eksempler på dit arbejde. Den skal medbringes til en optagelsesprøve på skolen, der finder sted en weekend i april. I løbet af den weekend er der både individuelle og gruppe-opgaver at løse, og slipper du godt igennem dét nåleøje, bliver du inviteret til en personlig samtale.

”På Designskolen Kolding har vi ikke kun fokus på, om man har talent som designer. Vi vurderer også, om ansøgeren har viljen til at gennemføre designstudiet. Derfor handler samtalen om motivation og karriereplaner,” siger Lone Dalsgaard André om de nye optagelsesforløb. Hun forventer, det vil give langt flere ansøgere end tidligere, også nogle af de mere uslebne diamanter. Men det er kun godt, understreger hun: ”Der vil helt sikkert komme mange, som slet ikke er klar til at blive optaget endnu. Men ved at åbne dørene op, giver vi dem forhåbentligt lyst til at forfølge muligheden for at blive optaget næste år – eller næste år igen. Man må nemlig gerne søge flere gange. Og det er der rigtig mange af vores nuværende studerende, der har gjort med held.”

Dagens program:

Rundvisning