Frokost med rutsjetur

En ny, gigantisk gul rutsjebane gør det legende let at bevæge sig ned i Designskolen Koldings kantine

Frydefulde hvin runger igennem alle etager på Designskolen Kolding, når ansatte og studerende tager turen ned fra 1. sal til kantinen igennem en ny tunnelrutsjebane med loop, der nu er fast inventar i skolens stueetage. Med et let bump lander de i kantinens spiseområde, griner og løber op for at snuppe en tur mere.

Rutsjebanen er installeret som led i Designskolens nyeste designsatsning; en kandidatuddannelse i Design & Leg. Uddannelsen, der er etableret i samarbejde med LEGO Fonden og LEGO Koncernen, er den første af sin art i verden og optog sit første kuld studerende i efteråret.

Leder af Lab for Design & Leg, Lene Nyhus Friis glæder sig over, at legen nu bliver endnu mere synlig som den kompetence og udviklingsmulighed, den reelt er:

- Vi har skabt en fysisk ramme, der signalerer leg og kreativitet, fordi vi ønsker at vise, at vi tager legen helt ind i organisationen. Leg er ikke bare noget vi lærer om, det er også den måde, vi lærer det på, siger Lene Nyhus Friis.

Rutsjebanens tunnelrør består af giftfri Polyethylen og er lige knap 3 meter høj. Den er doneret af legeredskabsproducenten Ledon, der sammen med DesignIt og KOMPAN også er med i partnerskabet omkring uddannelsen. Og en indendørs rutsjebane er ikke bare nyt for Designskolen Kolding. Det er det også for legeredskabsproducenten:

- Det er første gang i Ledons historie, at vi installerer en rutsjebane indenfor. For os er den nye uddannelse relevant, fordi den bidrager til en troværdighed og integritet i værdien af leg. Leg afskrives oftest som noget, man ikke behøver at tage seriøst, fordi det 'bare' er leg. Men værdien af leg er vigtig - både som en katalysator i børns naturlige udvikling og også for voksnes måde at tænke og lære på senere i livet. Det er gennem legen at vi udvikler os som mennesker, lyder det fra Ledons designchef Søren Skøtt.