Er der nogen, der kan lege?

Næsten 300 studerende, virksomheder, designere, forskere og eksperter var samlet, da DesignCamp2018 nåede sin afslutning. Og budskabet var klart: Vi skal blive bedre til at lege!

Et strategisk kaffe-spil, der skal lære unge om kaffe og bæredygtig produktion. Et betalingsunivers, som visualiserer dine mål og drømme. Og et karakterunivers koblet med et populært mejeriprodukt, som giver børn legeoplevelser ud over det sædvanlige.

Dette er bare nogle af de løsninger, som blev præsenteret fredag den 2. februar på Designskolen Kolding. Her kulminerede en to uger lang designproces, da 100 studerende fra danske og udenlandske universiteter præsenterede deres løsninger til at skabe mere legende processer, produkter og services i virksomheder. Dagen markerede dermed slutningen på skolens årligt tilbagevendende DesignCamp.

Leg med perspektiv
Og begejstringen for projekterne var stor. Blandt andre hos LEGO Group, hvor Concept Director Søren Lethin, er klar til at pitche sin gruppes projekt internt for ledelsen. Et koncept, der har fokus på inddragelse af sociale medier i forhold til at skabe legeoplevelser for piger i alderen 10+:

”Jeg er begejstret. Både det de har lavet, men også deres tilgang. For det, som jeg synes er så fantastisk ved dem, som er designstuderende nu, det er, at de er brugerdrevne. De tager udgangspunkt i de behov, der er, og prøver at analysere dem, og instinktivt har de insights med inde som en del af designet. Den største styrke ved det, som jeg har set i dag er faktisk, at man i stedet for at sige, nu kommer der et firma med gamle mænd, og det skal være til den og den målgruppe, så siger de ok – det er vores udgangspunkt, men så tager de et leap og siger, vi skal helt herud. Det er friskt. Det, som gør det anderledes fra vores egne processer er, at vi får nogle perspektiver, som vi ikke ville tænke ellers. Nogle gange er man så sovset ind i ting, at man ikke ser det mest åbenlyse, som er lige foran en. Det fantastiske ved Designskolen Kolding nu, det er det holistiske. Vi kan ikke som virksomhed bruge en fed ide til noget. Hvis ikke man forstår den proces, der har skabt den ide eller forstår, hvorfor den ide er relevant, så er det jo bare jeres fede ide, og det kan jeg jo ikke bruge til noget.”

Studerende lærer virksomheder at lege
Campen, med titlen ’PLAY – The Design Way’, fandt sted 22. januar – 2. februar og skulle vise, hvordan åbne og legende metoder kan fungere som katalysator for udvikling af strategisk design og legende produkter.

Til det formål havde man samlet 100 kandidatstuderende fra Designskolen Kolding, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og en håndfuld internationale universiteter. Ikke færre end 36 nationaliteter var repræsenteret! Gennem to uger skulle de arbejde med konkrete udfordringer stillet til rådighed af en række større og mindre virksomheder og offentlige institutioner: Arla, Danske Bank, EYEBAB, Fredericia Kommune, Givskud Zoo, Ledon, LEGO Education, LEGO House, LEGO System, Nicolai for børn, Peter Larsen Kaffe, Sprogeriet og Starbucks.

- Formålet har været at give en vitaminindsprøjtning i form af opfindsomhed og nye måder at angribe udfordringer på, som kan resultere i bedre processer og produkter for virksomhederne og deres kunder, fortæller Lene Nyhus Friis, leder af Laboratoriet for Leg & Design på Designskolen Kolding.

Anne Louise Grønnebæk Hansen er Lead Designer hos Designit og ekspert i strategisk design. Hun supplerer:

- Hvis vi vil noget – hvis vi vil rykke vores samfund og vores produkter og den måde, vi laver ting på, så bliver vi nødt til at finde tilbage til det legende menneske og bruge det i vores kreative processer.

De studerende angreb udfordringerne med designmetoder bl.a. research, idegenerering og prototyping, og det lykkedes dem dermed at skabe legende løsninger som både system, handling, oplevelse og identitet. Designkoncepter der er klar til at møde verden og gøre en forskel.

Arrangører
DesignCamp2018 er arrangeret af Laboratoriet for Leg & Design på Designskolen Kolding i samarbejde med SDU IT produkt design, Sustainable Design ved Aalborg Universitet og innovationsnetværk D2i - Design to innovate. DesignCamp2018 realiseres med støtte fra Region Syddanmark og EU's Social Fond.