Skotalent vinder international designpris

26-årige skodesigner fra Designskolen Kolding hædres for sit gode håndværk og visionære design ved talentshow i Portugal.

Foran nogle af verdens bedste modeskabere, pressefolk og designeksperter og 200 deltagende gæster vandt Stephanie Lundby den italiensk pris med sine unikke design af langskaftede ”over knee” støvler.
– Det virker helt surrealistisk. Selvom jeg sidder her og kigger på den fine statuette, jeg har fået, så virker det som en drøm, jeg har været med i, og som er lykkedes, siger den tidligere modestuderende på Designskolen Kolding.
Rammen for eventen var 1800-tal slottet ”Palácio da Bolsa” i Portugal. Festsalen var pakket ind i en LED-sky af lys, omkranset af meterhøje buer og antikke søjler, og en feststemt modeelite var samlet om velourbeklædte runde borde med tunge kandelabere.
– Vi sad ved et bord helt oppe ved scenen. Det var i det hele taget en magisk aften, og så nævner de mit navn, fortæller den 26-årige vinder.

Repræsenterer Italien
Det er den førende skole for skodesign; Arsutoria i Milano som har udvalgt Stephanie Lundby til at repræsentere Italien ved den europæiske talentkonkurrence ModaPortugal i Porto i december ’17. Blandt unge modedesignere med under tre års erfaring hentet fra verdens fornemste skoler inden for både mode- og skodesign deltager udover Arsutoria i Milano, også London College of Fashion, Polimoda, IED Madrid og Academia de Design e Calçado fra Portugal mfl.

Italiensk skomaster
Stephanie Lundby blev uddannet fra Kolding Designskole i 2014. Mod slutningen af sin uddannelse indgik hun et samarbejde med skomastodonten ECCO og senere ansat som trainee.
– Jeg har rejst verden rundt og har arbejdet i 12 forskellige lande på 3 år. Som en del af mit traineeship indgik et forløb på Asurtoria i Milano, siger Stephanie Lundby.
Hun fortæller, at hun i et 13 ugers forløb bliver ført igennem alt om at fremstille sko i hånden, herunder konstruktion, læster, såler, design og alle de redskaber, der skal til for at lave en sko. Resultatet er en shoemaster fra Asurtoria, hvilket i designverdenen for sko betragtes som et must, og hvorfra de internationale modehuse plukker de allerbedste.

Forud for sin tid
Den danske skodesigner vinder sin ModaPortugal-award, dels fordi hun designer en højskaftet støvle længe før ”over knee-støvler” bliver en trend, dels på baggrund af sin fine evne til at merge innovation med godt håndværk.
– Jeg brugte de gammeldags teknikker i en moderne kontekst. Selvom støvlen kan syne simpel, så er der meget håndværk bagved som håndfoldede og håndskårne detaljer, siger hun.
Det var da også en overvældet Stephanie Lundby, der foran modetoppen modtager sin award, og får taget et billede.
– Det bedste ved konkurrencen var sådan set bare at være en del af den og få lov til at deltage i det det univers, ModaPortugal havde sat i scene, siger Stephanie Lundby.
– At skabe nye kontakter rundt omkring i verden og få opmærksomhed fra internationale medier, der ser frem til at se mere af mit arbejde, var selvfølgelig et kæmpe boost, slutter hun.

ModaPortugal er en europæisk designkonkurrence for unge mode- og skodesignere, som lige nu er repræsenteret af otte nationer, heriblandt Portugal, England, Belgien og Italien mfl. Deltagerne udstiller deres bidrag på slottet ”Palácio da Bolsa og præsenterer dem efterfølgende for et dommerpanel bestående af internationale modeeksperter der blandt andet omfatter; modefotografen Sevda Albers, designeren Pilar Dalbat, redaktører fra Vogue, Fashion Illustrated og Schön Magazine og præsidenten for skoindustrien i Portugal; Eduarda Abbondanza m.fl.