Leg der giver genlyd

Der er lagt op til anderledes legeaftaler, når dansk erhvervsliv møder designstuderende i en ny podcast-serie udgivet af Designskolen Kolding.

Hvordan kan man designe betalingsoplevelser, som er legende og nemme at gå til – også for ældre og folk med særlige behov? Hvordan kan man begejstre unge mennesker til at blive lige så glade for kaffe som generationerne før dem? Og hvorfor er danske virksomheder ganske enkelt nødt til at blive mere legende?

Danske Bank, Peter Larsen Kaffe, Arla, LEGO House og Sprogeriet gik efter de helt nye input til årets DesignCamp på Designskolen Kolding - en årligt tilbagevendende event, som samler danske og internationale studerende, virksomheder og eksperter omkring et fælles emne og tilhørende udfordringer. Temaet i år var legen som katalysator for ideudvikling og strategisk design, og under titlen ’PLAY – The Design Way’ blev campen en lystig legeplads for anderledes løsninger på virksomhedernes aktuelle udfordringer.

I den spritnye podcast-serie LEGEAFTALEN kan du møde de fem virksomheder, lige så mange designstuderende, en lektor og ikke mindst Danmarks første professor i leg. Med serien bliver du klogere på, hvad danske virksomheder kan bruge leg og design til – og hvorfor legen kan blive helt afgørende for vores fremtid.

OVERSIGT

Gakket er godt
Danske virksomheder risikerer simpelthen at blive slået hjem, hvis ikke de kommer ind i legekampen.
Det mener Helle Marie Skovbjerg, Hun er Danmarks første professor i leg og har sin daglige gang på Designskolen Kolding. ”Det er fuldstændig nødvendigt for virksomheder, at de tænker anderledes om deres produkter, for det kan være, det produkt, de har i dag, slet ikke eksisterer om 20 år grundet teknologiens og arbejdsmarkedets udvikling,” siger legeprofessoren. Hun mener, at legen indeholder netop de egenskaber, som fremtiden kalder på, og som kan være med til at sikre danske virksomheders eksistens – nemlig opfindsomhed, undren, nysgerrighed, m.m.

SKOLE-MÆLKE-KARTONS-KNUSE-MASKINE
Danske skolebørn er ikke længere så glade for de små blå eller grå kartoner til at skylle frokosten ned med. Men måske en ny legemaskine kan løse dét problem.
For Lars Skytte Poulsen, Senior Manager hos Arla Foods, er designudfordringen klar:
”Skolemælk er blevet lidt for kedelig. Det er ikke særligt cool, især i de større klasser. Derfor spurgte vi de studerende på Designskolen Kolding, om det var noget, de kunne kigge på,” siger han. Og legen bliver i den grad bragt i spil i en helstøbt oplevelsesrejse hele vejen rundt om den lille mælkekarton.

Et legende let betalingskort til ældre
Folk over 75 foretrækker bare kontanter. Danske Bank bad derfor en gruppe designstuderende om at gøre betalingskort til ældre mere tillokkende.
Design en legende løsning til brugere med særlige behov. Danske Bank gik efter de helt nye input til årets DesignCamp på Designskolen Kolding. Et af de forslag, der dukkede op var et betalingskort, specielt rettet mod ældre. Løsningen er gjort legende let at bruge, og du kan høre meget mere om kortet og designudfordringen i podcasten, hvor Jeppe Tastum fra Danske Banks IT-afdeling også giver de studerende kontant feedback på forslaget.

Schyy, mor bygger lige en laserkanon
Studerende fra Designskolen Kolding har bygget en samfundsbevidst spiloplevelse til LEGO House, der kan få familier til at lege og lære (endnu mere) sammen.
LEGO House åbnede i september 2017. I husets blå zone finder man aktiviteten City Architect, hvor familier sammen skaber en hel by. Men hvad så, når byen er bygget? Hvordan får man så familien til at komme igen? Rikke Ranch Høgstrup, Senior Experienc Designer tager en indgående snak om laserkanoner, skralde-robotter og andre cool, klodsede løsningsforslag en gruppe designstuderende har leget sig frem til.

Fra business-plan til brætspil
Profit eller bæredygtighed? Et brætspil med nogle brutale valg kan måske hjælpe Peter Larsen Kaffe med at øge interessen for den brune drik blandt teenagere.
”Vi har en del udfordringer med at tiltrække unge mennesker. Ikke til selve livsstilen omkring kaffe, men til det at drikke kaffe, smage kaffe og lære om kaffe,” fortæller Lars Aaen, udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe. På DesignCamp2018 kortlagde de fremtidige designere den varme kaffebars-stemning, som de unge godt vil ha’. Det endte blandt andet med et brætspil.

Lyden af et karatespark
Et nyt spil gør sproglig stimulering til en leg for børn og deres forældre. Spillet er skræddersyet til virksomheden Sprogeriet af studerende fra Designskolen Kolding.
’K’ som i ’Ko’ og ’Karatespark’ er blot nogle af de lyde, der skal gentages, råbes og kastes velcro-bolde efter, når et nydesignet legetæppe ruller ud i lydstudiet på Designskolen. Hen over tæppet taler en af Sprogeriets to stiftere, Camilla Nellemann, med designstuderende Sarah Dalsager, om do’s and don’ts, når man skal finde legende veje til at styrke mindre børns sprog.

Medvirkende studerende: Sara Dalsager, Donna-Marie Jørgensen, Dina Haabendal Petersen, Rebecca Houmøller og Martin G. Dalstrup

Alle podcasts er udgivet af Designskolen Kolding og kan hentes i iTunes eller din foretrukne podcast-app.