Designere tager magten på Koldinghus

Magten er i centrum, når årets afgangsudstilling fra Designskolen Kolding erobrer flere dele af Koldinghus. Tre indflydelsesrige gæstekuratorer har på forhånd talt taktik med de studerende

De har travlt på Koldinghus i de her måneder. Et 750-års jubilæum, en glitrende udstilling om Magtens smykker og nu også snart et hold afgangsstuderende fra Designskolen Kolding, der under det fælles banner 'Designer, grib magten!' indtager tre af slottets gamle sale med spritnye bud på, hvordan design sætter dagsordenen i en moderne verden. Til tonerne af tre undertemaer, People, Planet og Play, viser udstillingen en række fortolkninger af, hvordan magt ikke blot er et oppefra kommende diktat, men også friheden til at sætte sit præg på verden lige der, hvor man har størst mulighed for at få indflydelse.

"Samfundets magtstrukturer er under forandring, og som designere bør vi interessere os for præcis hvordan magten skifter mellem individ og institution, mellem virksomhed og samfund, og mellem teknologi og menneske," siger Christian Bason, administrerende direktør for Dansk Design Center og gæstekurator på den del af udstillingen, der hedder Planet.

Planet, som i bæredygtige løsninger med blik for det globale og dermed en række designs, der i den grad tager ansvar.

Hader ordet magt
Og den prominente namedropping fortsætter: Den danske multikunster og modedesigner Henrik Vibskov orkestrerer den del af udstillingen, der beskæftiger sig med det legende menneske under etiketten Play. Han opfordrer de studerende til at lade vildskaben tage magten over designprocessen:

"Jeg ved fra min egen kreative proces, at mange ting udspringer af fejl, eller fordi du er gået gennem den forkerte dør. Man lærer meget af det uplanlagte. Leg betyder, at alting kan ske, leg kan få de studerende til at gå veje, de slet ikke burde," siger han om den tilgang til design han gerne selv kalder Power Play.

Den tredje magt-musketer og gæstekurator er designer Mads Qvistgaard, der blandt andet er bestyrelsesmedlem i Designrådet. Præsiderende over udstillingens People-sektion, der præsenterer løsninger til bl.a. det sociale område og sundhedssektoren, siger han:

"Jeg tror faktisk, de fleste designere hader ordet 'magt'. Det er ikke det, der er deres drivkraft. Jeg tror mere på den magt, der ligger i konstant at kunne udtænke bedre løsninger. Dét er vejen til at få folks opmærksomhed."

Udstillingen åbner torsdag den 28. juni på Koldinghus og vises alle dage fra kl. 10.00 - 17.00 frem til 21. oktober 2018.

Om udstillingen:
Knap et halvt hundrede nyslåede designere er med i udstillingen.

Tak til Dansk Tennis Fond, Augustinus Fonden, Den Faberske Fond, Nordea Fonden, Tage Vanggaard og Hustrus Fond, Ernst B. Sund Fonden, Sydbank Fonden, 15. Juni Fonden, Kolding Kommune og Museet på Koldinghus.

For yderligere oplysninger, kontakt Charlotte Melin, kommunikationschef, Designskolen Kolding Mail: cham@dskd.dk / Tlf. 40 86 51 57