I hjerternes land med H&M

Designskolen Kolding og H&M indleder dialog om et tættere samarbejde med afsæt i en udstilling på festivalen Heartland

Det er tredje år i træk, at Heartland blænder op for et alsidigt program med talks, musik, mad og oplevelser og  i år bliver det med en ny konstellation på sidelinjen. H&M har allieret sig med Designskolen Kolding, der har bidraget med kreative indspark til et åndehul, placeret på bredden af slotssøen.
Conscious Escape lyder navnet på platformen, dedikeret fordybelse, ro og reflektion over temaer, der ligger såvel Designskolen Kolding som modefirmaet H&M på sinde.
Her kan festivaldeltagere bl.a. tjekke ud af ræset og ind til en række talks med Designskolen Koldings modeforsker, Else Skjold, der vil sætte fokus på hvordan designskolen arbejder med bæredygtighed i modebranchen, både i uddannelsen af kommende designere, og i arbejdet med at forstå hvordan tøj giver mening og skaber glæde for den enkelte.
Samarbejdet med H&M sker som led i et fælles ønske om på sigt at knytte tættere bånd for i fælleskab  at udvikle bæredygtige løsninger til modebranchen.

Studerende udstiller
I løbet af de knap fire dage, Heartland varer, bliver der også mulighed for at lade sanserne gå på opdagelse blandt en række forskellige fortolkninger af fremtidens bæredygtige mode.
Tre modestuderende fra Designskolen Kolding har lavet installation til en fabelagtig kjole, skabt af fiskegarn, som delvist er opsamlet  fra havet. De studerende udstiller desuden hver især et stykke tøj, udviklet som led i skolens forskningsbaserede undervisningsforløb i bæredygtig mode, Design for Change.
Nana Nielsen udstiller NO. CONCEPT et bud på bæredygtigt og multifunktionelt tøj. En vendbar jakke er designet med henblik på at forbrugerne kan lege med forskellig udtryk. Der er også arbejdet med funktionalititet og komfort, der yderligere er med til at forlænge jakkens levetid.
Regina Piil Christiansen viser Nudemality, som er en kollektion af tekstiler til badeanstalter, hvor den nøgne, naturlige krop er i fokus. I tekstilet er hudens struktur, skønhedsfejl og de naturlige kvindelige former oversat til vævestrukturer og print i møbeltekstiler og gulvtæpper. Designet har til formål at hylde den naturlige krop ved gøre nøgenhed til det nye normale.
Og Simone Bakke Vestergaard viser RUN – et futuristisk bud på selvopladelige sportstøj. Run er løbetøj designet til fremtiden med integrerede solceller printet direkte på tekstilet. Solcellerne er koblet til en strømtilslutning, som oplader batterier, så du som forbruger kan generere din egen bæredygtige energi og herved oplade din Iphone, tablet eller computer mens du løber.

Conscious Escape ligger ved Slotsøen og har åbent alle dage til kl. 22.

For yderligere info: Kommunikationschef Charlotte Melin. M: 40865157