Har din virksomhed kurs mod fremtiden?

Er der for alvor gået drift i virksomheden? Så er det sandsynligvis et godt tidspunkt at stoppe op og spørge i organisationen, om I er på vej i den rigtige retning. Indledende forskning peger nemlig på, at der er gode grunde til at integrere design og bæredygtighed for at styrke virksomheden til fremtiden.

Af Pia Geisby Erichsen, Ph.d. Adjunkt, Syddansk Universitet, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse og ansvarlig for vidensopsamlingen for Growth by Design, D2i

I de seneste år har skiftende regeringer og designorganisationer promoveret design overfor erhvervslivet. Undersøgelser har nemlig vist, at ”design is good business”.

Promoveringerne af design skabte en nysgerrighed hos mange virksomheder i Danmark og resten af verden. Men det er ikke altid lige nemt, når design møder virksomheden. Forskeren Jeannne Liedtka spurgte med rette i en artikel for 8 år siden: ”Kan dette ægteskab mellem design og business overhovedet fungere?”

Det hurtige svar er ja.

Når design møder virksomheden, stiller det særlige krav til virksomhedens måde at tænke på og gøre tingene på. Ikke mindst stiller det særlige krav til deres forståelse af virksomhedens strategiske identitet, og hvor virksomheden vil hen. Integration af design i en virksomhed er ikke noget, man kan klare i en håndevending. Det er en langstrakt proces, som tager op til 10 år, uanset om virksomheden er placeret i Sillicon Valley eller i Danmark.

Forskning peger desuden på, at det kræver, at ledelsen engagerer sig i integrationen af design. Men hvordan gør man det?

En række initiativer er i tidens løb blevet sat i søen for at flytte virksomhederne til ikke bare at være nysgerrige, men motiverede og engagerede i denne langstrakte proces. Et af dem er D2i’s innovationsprogrammer.

Men hvorfor skal man overhovedet interessere sig for design som virksomhed, kan man fristes til at spørge. Mange virksomheder har rigeligt at se til i forvejen alene med driften, men det er netop når virksomheder særligt styres af den daglige drift, at de kan have gavn af at hoppe af ”driftstoget” og kigge på det landskab, som de selv er en del af for at sikre, at ”toget kører i den rigtige retning.”

Bæredygtighed i trygge designhænder
Et af de projekter, som klyngeorganisationen D2i udbyder i samarbejde med Designskolen Kolding, er projektet Bæredygtig Fremgang. Med udgangspunkt i den enkelte virksomheds situation kobles designtænkning og bæredygtighed sammen med muligheden for økonomisk gevinst.

Tidligere deltager og bestyrelsesformand i Nümph, Knud Hjort-Madsen, fortæller, at Nümph deltog i Bæredygtig Fremgang af to grunde:

”Den ene er en realistisk tro på, at det er den vej, vi skal af hensyn til miljøet. Og den anden er, tror jeg, en kommerciel gevinst ved det på den lange bane. At man er i stand til at tilbyde det voksende forbrugerantal, der interesserer sig for bæredygtighed, et alternativ til normalt fremstillede tekstilvarer”.

At ride på bæredygtighedsbølgen kræver imidlertid mod. Man kan nemt komme til at love forbrugere og stakeholders for meget. Bæredygtighed er en kompleks størrelse, men det er netop denne kompleksitet, design kan konkretisere og gøre levende, således at virksomheden kan påbegynde bæredygtige initiativer på et trygt grundlag. Man kan sige, at design kommer ind ad ”bagvejen,” men det gør samtidigt bæredygtighed enormt konkret. Ved hjælp af designmetoder og værktøjer får virksomhederne en øget indsigt i deres brugere, fremtidsscenarier og muligheder - indsigter, der kan inkorporeres direkte i virksomhedens strategi.

Nina Fredriksen, ejer af virksomheden Sleepbag, fortæller, at deltagelsen i projektet har været med til at skabe et tydeligere fokus på den grønne udvikling: ”Vi fik synliggjort nogle af de ting, vi godt er klar over, at vi kunne gøre anderledes, men som vi valgte ikke at gøre anderledes af vane og fordi tiden måske ikke lige var der.” Hun fortsætter: ”Det får man fokuseret bedre på, når man er i et forløb, hvor man committer sig til også at tænke i en bæredygtig bane.”

Alle stop på en rejse kræver tid og engagement. Ifølge en anden tidligere deltager, Dorthe Himmelstrup, har det, at der bliver taget tid ud til at arbejde med bæredygtighed stor betydning:

”Vi har fået lov til lige pludselig at reservere noget tid til rent faktisk at arbejde med bæredygtighed uden for huset. Og det giver, uanset hvordan man vender og drejer det bare et andet fokus, end når man sidder i huset, og der går drift i den i hverdagen. Det tvinger lidt én til at gå i tænkeboks og arbejde på en anden måde, end man gør i hverdagen. Det har været fantastisk.”

Der er stadig plads til, at nye virksomheder kan tilmelde sig D2i's programmer - herunder også Bæredygtig Fremgang.

Bæredygtig fremgang
Projektet Bæredygtig Fremgang er et gratis innovationsforløb med fokus i bæredygtig udvikling, der udbydes af Designskolen Kolding i samarbejde med D2i designklyngen.