Virksomheder skal i gang med at tænke bæredygtighed – NU

Virksomhederne har et etisk ansvar for klodens overlevelse. Et ansvar, som de bør tage på sig hurtigst muligt – ikke kun af moralske grunde, men også fordi de vil blive ramt økonomisk, hvis de sakker agterud, mener DM&T’s teknik-og miljøchef, Jette Lindgaard.

Da et af DM&T’s medlemmer henvendte sig til teknik- og miljøchef Jette Lindgaard for at få råd til at skubbe bæredygtighedsprofilen i deres virksomhed i den rigtige retning, rådede hun dem til at deltage i forløbet Bæredygtig Fremgang på Designskolen Kolding.

- Da virksomheden henvendte sig, havde de fokus på produktet. Men nu, hvor de er i gang med forløbet, taler vi i stedet strategi, og jeg kan ikke understrege nok, hvor vigtigt det er, siger Jette Lindgaard, der selv har deltaget i forløbet som ”fluen på væggen.” Hun har den holdning, at det kun kan gå for langsomt med at tænke bæredygtigheden ind i sin virksomhed.

- Kloden bløder. Der er flere og flere, der gerne vil have en god levestandard, og vi bliver simpelthen ikke ved med at have ressourcer nok. Det er kun et spørgsmål om tid, før råvarepriserne stiger. Det vil med garanti ramme os allesammen, hvis vi ikke gør noget ved problemet. Virksomhederne bør gøre sig selv en tjeneste og komme i gang hurtigst muligt, mener hun.

Det er ikke atypisk, at virksomhederne udelukkende fokuserer på produkterne, når de begynder at tænke i bæredygtighed, fortæller Jette Lindgaard. Måske fordi produkterne er det nemmeste at angribe. Det er ”hands on” – og let at vise forbrugerne, at man har gjort noget.

- Men hvis vi skal noget med bæredygtigheden, skal vi ikke kun snakke produkter. Der er mange strategiske overvejelser, der skal gøres. Hvis vi vil gøre tingene mere rigtigt, mere ansvarligt og mere bæredygtigt, skal det implementeres som en naturlig del af virksomhedens processer, for så vil det komme til at afspejle sig i alt, hvad vi gør.

Og at finde frem til de bæredygtige processer, er alfa og omega, mener Teknik- og Miljøchefen:

- Det er helt essentielt. Det er gennem processerne, at man får klædt sine medarbejdere på til at foretage de rigtige valg i hverdagen. Og vejen til en succesfuld implementering af bæredygtighed i virksomhedens hverdag er at få den til at forplante sig gennem dens medarbejdere.

Bæredygtighed – er det svært?
Ifølge Jette Lindgaard synes mange, at bæredygtighed er luftigt, uhåndgribeligt og lidt svært at angribe. Og hun er helt med på, at det kan være svært at kigge på sit eget produkt og sine egne processer og pille det fra hinanden. Men med de rette redskaber er det slet ikke uoverskueligt:

- På forløbet får man hjælp til at bryde det ned og visualisere det via forskellige designprocesser, og så er det slet ikke så kompliceret. Underviserne er gode til at få bragt deltagerne ind til virksomhedens kerne og stille de spørgsmål, man ikke kan stille sig selv.

Og derfor skal man ikke være bange for at gå i gang, selvom projektet synes som en stor mundfuld, siger hun:

- Man kan selvfølgelig ikke arbejde på hele klingen på én gang. Derfor er det også så givende, at man på workshoppen får lov at tale sig frem til, hvad der betyder noget for netop ens egen virksomhed og for de forbrugere, man henvender sig til. Det giver nemlig en ret god idé om, hvor det giver bedst mening at begynde. Og så skal man nok få bæredygtigheds-snebolden til at rulle og forplante sig i hele organisationen.

Om Bæredygtig Fremgang
Projektet Bæredygtig Fremgang er et gratis innovationsforløb med fokus i bæredygtig udvikling, der udbydes af Designskolen Kolding i samarbejde med D2i designklyngen.