Vi kan gøre meget mere, end vi tror

Nina Frederiksen var i tvivl om, hvorvidt en lille virksomhed som Sleepbag kunne arbejde målrettet med bæredygtighed. Syv dage på Designskolen fik hende overbevist om, at hun faktisk kan gøre meget mere, end hun troede muligt.

Sleepbags indehaver Nina Frederiksen havde længe kredset om tanken om at arbejde mere bæredygtigt. Men hun var ikke sikker på, at hun havde ressourcerne og vidste heller ikke helt, hvordan hun skulle gribe det an. Da hun tilmeldte sig Bæredygtig Fremgang var det mest for at få ny inspiration og en større generel forståelse af begrebet bæredygtighed.

Præmissen for at arbejde med bæredygtighed var dog allerede til stede. Sleepbags primære produkt er en multifunktionel babysovepose af høj kvalitet, som giver et godt potentiale for en lang levetid, blandt andet ved at kunne anvendes af flere brugere. Derudover reparerer virksomheden også slidte dele for at forlænge soveposens levetid.

- Så vores produkter kan i forvejen meget af det, bæredygtighedskonceptet appellerer til. Men vi har fået øjnene op for, at vi kan nå endnu længere – og vi er blevet bevidste om vores næste skridt, siger Nina Frederiksen.

Nye tiltag
Sleepbags første skridt mod bæredygtighed er blandt andet taget med et nyt produkt, som opstod i forløbet. Det bliver ét af virksomhedens første produkter i en mere bæredygtig retning: En bamse produceret af metervarer, som enten er defekte eller i overskud. Et simpelt greb, som understøtter behovet for, at vi finder på nye metoder til at bruge virksomhedernes spildmaterialer og genanvende de ressourcer, vi har.

- Produktionen af bamsen er desuden med til at støtte ufaglærte kvinder i Bulgarien – og i tråd med ønsket om at kunne recyklere produktet efter endt brug, er det fremstillet af rene materialefraktioner i form af let genanvendelige polyesterfibre, fortæller Nina Frederiksen.

Genanvendelse af ressourcerne
Fremtiden vil udfordre virksomhederne på flere planer, blandt andet på adgangen til ressourcer. Der bliver en nødvendighed, at vi kan holde disse i et loop ved at genanvende dem. Det kan blandt andet ske ved at arbejde med begrebet Design for Disassembly, som er at skabe produkter, der kan skilles ad efter brug og recykleres. Fremtidens udfordringer skal nemlig ses som problemstillinger, vi kan handle aktivt på.

Dette havde Sleepbag også fokus på, da de på sigt har et ønske om at etablere et system til recyklering via en take back-løsning. Et ønske, som vil kræve en kraftig forenkling af produkterne, hvilket selvsagt ikke er noget, der kommer til at ske over natten.

- I en lille virksomhed som vores, hvor vi har begrænsede ressourcer, er det vigtigt, at vi kan tage omlægningen i vores eget tempo. På forløbet på Designskolen har vi udviklet en handlingsplan, der gør det muligt at omlægge produkterne over tid. Handlingsplanen betyder også, at vi ved mere præcist, hvad vi går efter, og hvordan vi kan nå derhen, siger Nina Frederiksen. Og de første spæde skridt imod en cirkulær økonomi er lagt fast:

- Næste skridt er at omlægge produktionen, så der kun anvendes recyklerede tråde i alle produkter. Dernæst skal der arbejdes med at finde bæredygtige teknologiske indlægsmaterialer. Før var det bare løse tanker, men nu har vi fået vores prioriteringer på plads. Bæredygtigheden har fundet en plads i det daglige fokus, og vi ved, hvad der giver mening at gøre for lige nøjagtigt vores virksomhed, siger Nina Frederiksen.

Det er godt at blive rystet lidt
Forløbet på Designskolen har overbevist Nina Frederiksen om, at bæredygtighed ikke kun er for de store virksomheder.

- Jeg tror, at nogle virksomhedsledere føler sig afskrækket af det. For det er jo noget, der forpligter, og det kan føles nemmere bare at lukke øjnene. Men det er jo reelt set ikke en mulighed, hvis man vil overleve i det lange løb. Som virksomhed er det vigtigt at agere i samme kontekst som ens brugere, så man kan skabe relevans i deres hverdag.

Selvom det var en udfordring at hive de syv dage ud af kalenderen, synes hun, at det har været det hele værd. Netværksdagene har givet hende kontakter, som er blevet til små livliner i hverdagen. Hun har fået øjnene op for vigtigheden af at udvikle virksomhedens pallette i tide for at undgå at blive for sårbar. Og så har forløbet, udover en dybere indsigt i bæredygtighed, også givet et indblik i kreativitet og designtænkning:

- Det har været sjovt at gå ind i et helt nyt univers og blive rystet lidt. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt man skal tage af sted, kan jeg kun sige: Gør det. Få netværket, hør, hvad andre virksomheder gør. Det kan ende med at give nogle helt andre input, end du havde forestillet dig.

Bæredygtig fremgang
Projektet Bæredygtig Fremgang er et gratis innovationsforløb med fokus i bæredygtig udvikling, der udbydes af Designskolen Kolding i samarbejde med D2i designklyngen. Der er stadig plads til, at nye virksomheder kan tilmelde sig D2i's programmer - herunder også Bæredygtig Fremgang.